Familie De Nolf ruilt VTM voor Flair, Libelle en Feeling (maar draait operationeel verlies)

De familie De Nolf koopt met haar beursgenoteerde mediagroep Roularta de weekbladen Libelle/Femme d’Aujourd’hui (245.504 exemplaren) en Flair N/F (74.222 exemplaren), de maandbladen Feeling/Gaël (69.132 exemplaren) en de magazines La Maison Victor, Communiekrant, Loving You en She Deals over de van de groep Sanoma. Ze legt daarvoor 33 miljoen euro op tafel. De overname wordt mogelijke nadat Roularta zijn 50 % aandeel in de commerciële omroep VTM verkocht aan de Persgroep van Christian Van Thillo. Maar tegelijkertijd maakt de familie bekend dat ze 2017 afsluit met een operationeel verlies.



De tijdschriften van Sanoma stonden al lange tijd te koop. Uit het persbericht dat Roularta vanmorgen verspreidde, kan blijken dat de overname van de Sanoma-tijdschriften mee besproken werd tussen de familie De Nolf en Christian Van Thillo bij de verkoop van 50 % in VTM door De Nolf aan Van Thillo. De huidige operatie wijst wel op de structurele crisis in het medialandschap. Roularta betaalt 33,7 miljoen euro voor een pakket producten dat staat voor een omzet van 78 miljoen euro. De West-Vlamingen betalen dus minder dan de helft van de omzet. Pakweg 10 jaar terug werd nog één keer de volledige omzet betaald bij de overnames van print producten. En nu komen ook de websites van de tijdschriften over naar Roularta.

In diezelfde lijn maakt Roularta bekend dat het in 2017 te maken heeft gehad met een daling van de reclamebestedingen, met de kosten van de investeringen in de lancering van nieuwe projecten zoals het e-commerceplatform Storesquare en met andere éénmalige kosten. Roularta verwacht over vorig jaar dan ook een bedrijfsverlies. Voor het boekjaar 2017 wordt geen dividend voorzien, een bericht dat de aandeelhouders van het bedrijf niet konden smaken.

Voor 2018 verwacht Roularta wel dat er een belangrijke meerwaarde wordt geboekt van ongeveer 145 miljoen euro op de aandelen Medialaan (VTM) die werden verkocht aan de Persgroep.