Van de Bambix-melk wordt vandaag jaarlijks 5 miljoen liter verkocht, terwijl Inex 200 miljoen liter melk per jaar verkoopt. De overname voegt 5,5 miljoen euro omzet toe aan de omzet van Inex. Die bedroeg vorig jaar ongeveer 130 miljoen euro. Belangrijker is de impact op de winstmarges. Voor gewone melk bedraagt die 3,7 % in de concurrentiële melksector. Voor groeimelk ligt die een pak hoger.
Met de tot Bambix omgedoopte Olvarit-melk richt Inex zich in een eerste fase op de Belgische groeimelkmarkt, waar het na deze overname 25 procent van controleert. De dominante concurrenten zijn de Zwitserse voedingsreus Nestlé en de zuivelgigant Danone, die actief blijft met groeimelk van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, zegt Catherine Pycke in de Tijd.
25 procent van de Bambix-producten wordt niet gemaakt van melk, maar van soja. Pycke overweegt om binnenkort meer plantaardige zuivel te maken. Die wordt steeds populairder, toonde de groeiende populariteit van Alpro al. Die laatste kwam recent in handen van Danone. Dat was ook de aanleiding van Europa om te stellen dat de Franse groep te sterk was geworden.