Familie Vanaudenhove daagt de Nederlandse markt uit

BristolDe familie Vanaudenhove, gekend van haar schoendistributiegroep Euro Shoe, wil op korte termijn “tientallen” nieuwe verkooppunten openen in Nederland. Dat zegt de Nederlandse tv-omroep RTL Z. Het bedrijf bevestigt het nieuws maar geeft pas later deze week meer details. Euro Shoe controleert nu al via de keten Bristol 120 verkooppunten in Nederland. Met haar nieuwe ambities lijkt ze de markt brutaal uit te dagen. Nederland wordt geteisterd door faillissementen in de distributiesector. Euro Shoe en de familie Vanaudenhove lijkt daar nu opportuniteiten in te zien.



Het slagveld op de Nederlandse distributiemarkt is indrukwekkend. In december 2015 legde de groep Macintosh de boeken neer, in Nederland bekend van de merken Scapino, Dolcis en Invito en in België van Brantano. Retail icoon V&D volgde eind 2015 dit voorbeeld en ging eveneens failliet. USG, retailer maar ook leverancier van Euro Shoe legde er het bijltje bij neer in maart dit jaar, één maand later gevolgd door leverancier Teidem.

Deze faillissementen leiden in de eerste maanden van 2016 tot massale verkopen op de Nederlandse markt. Nu die golf voorbij is lijkt Euro Shoe klaar om in te grijpen op de markt. Ook de concurrenten van Euro Shoe positioneren zich. Zo stapte Wouter Torfs samen met onder meer de groep FNG  in de nieuwe Brantano groep in België.

Euro Shoe haalde over 2015 een omzet van 144 miljoen euro tegenover 145 miljoen in 2014. De operationele cash flow bedroeg 6 miljoen tegenover 7 miljoen het jaar voordien. De nettowinst eindigde op 0,75 miljoen euro tegenover 0,6 miljoen in 2014.