Het licht dooft langzaam uit bij Mehta en Eurostar Diamonds

De toekomst kondigt zich somber aan voor de familie Mehta en hun bedrijf Eurostar Diamond Traders, meteen de belangrijkste Belgische verhandelaar van geslepen diamant. Blijkt dat eind vorig jaar al twee gerechtelijke bestuurders werden aangesteld bij het bedrijf. In 2016 boekte Eurostar Diamond een minwaarde van 240 miljoen dollar op voorraden en debiteuren. Het eigen vermogen slonk toen al van 320 naar 58 miljoen dollar. Voor 2017 zijn nog geen cijfers bekend. De vraag van de familie Mehta voor een gerechtelijke herstructurering is afgewezen. Volgende week al zou het faillissement kunnen volgen. Topman Kaushik Mehta stelt dat het faillissement wordt uitgelokt door de banken om hun rol in de offshore financiering toe te dekken.



Volgens de Tijd zou de financiële put bij de familie Mehta oplopen tot een half miljard euro. De nu 69-jarige Kaushik Mehta richtte zijn bedrijf op in 1978. Hij bouwde kantoren uit in de hele wereld, van de VS, Botswana en de Verenigde Arabische Emiraten tot India en China. Maar de jongste jaren daalde de verkoop van geslepen diamant fors terwijl de prijs van ruwe diamant door de mijn eigenaars hoog werd gehouden. Kwam daarbij dat de banken steeds moeilijke kredieten verstrekten. Ook de offshore financiering kwam onder druk te staan.

Kaushik Mehta hoopt alvast zijn activiteiten te kunnen verderzetten. Als dat zo is, zal het gebeuren in een gespannen sfeer met de banken. In een geschreven reactie bevestigt Eurostar aan de Tijd dat het door zijn voorlopige bewindvoerders, op verzoek van ABN Amro, is gedagvaard in faillissement. Maar dat is volgens het diamantbedrijf ‘een agressieve manier van de banken’ om hun leidende rol in offshorefinanciering via belastingparadijzen voor de rechters verborgen te houden. Eurostar vroeg zijn voorlopige bewindvoerders daarover een strafklacht in te dienen bij een onderzoeksrechter. Eurostar heeft eind vorig jaar ABN Amro zelfs gedagvaard voor 720 miljoen dollar. Terwijl de diamantgroep de bank naar eigen zeggen al 360 miljoen dollar terugbetaalde. Ook het Britse Standard Chartered heeft volgens Eurostar al ruim 160 miljoen dollar teruggekregen.


Download PDF