Topman Frank Van Hool maakte het nieuws bekend in de krant de Tijd. De plaats van de vestiging blijft nog geheim. De investering ook. In Macedonië investeerde Van Hool tot op vandaag 40 miljoen euro. “Maar het is meer dan in Skopje. Amerika is duurder.” aldus de bedrijfsleider.
Van Hool levert momenteel in de VS wel al bussen en autocars aan privébedrijven. Die vallen buiten de Buy American Act. Van Hool doet dat via zijn distributeur ABC waarvan het 38 % controleert. “De markt van de touringcars bedraagt in de VS ongeveer 2.000 à 2.500 stuks per jaar, die van de stadsbussen is met 8.000 à 8.500 stuks per jaar vier keer groter.”, zegt Van Hool.
Van Hool heeft ook plannen voor de bouw van een 100 procent elektrische autocar, met een actieradius van 300 km. “Die wordt in België ontwikkeld. De productie zal in Macedonië gebeuren, maar op termijn ook in de VS.” De impact van de nieuwe Amerikaanse fabriek op de Belgische werkgelegenheid is miniem volgens Van Hool. In Koningshooikt worden jaarlijks zo’n 600 gespecialiseerde bussen en trambussen gebouwd, naast zo’n 3.000 industriële voertuigen een segment dat draait als een tierelier, stelt Van Hool.