Jan De Clerck zet kunstgras fabriek in de etalage

De Singapore Cricket Club, met kunstgras van Domo.

Domo, de bedrijvengroep van Jan De Clerck, heeft bedrijvenspecialist Deloitte gevraagd een nieuwe toekomst te zoeken voor Domo Sports Grass, producent van sportgras. Die toekomst kan alle richtingen uit. Het bedrijf kan worden verkocht. Of het kan zich zelf inkopen in de distributie van haar product. Domo Sport Grass staat voor een omzet van 55 miljoen euro en controleert naar eigen zeggen 50 procent van de Belgische markt. De sector van kunstgras is volop aan het consolideren. Dat houdt in dat er naar meer rendabiliteit wordt gezicht door schaalvergroting. De Domo-fabriek in Sint-Niklaas is de grootste producent van kunstgras in Europa.



Domo was ooit de tapijtenafdeling van de Beaulieugroep. Jan De Clerck is de oudste zoon van de overleden tapijtenmagnaat Roger De Clerck. Maar hij brak met de familie. De tapijtenproductie werd verkocht aan concurrent Balta. Naast de chemieactiviteit bleef enkel de productie van kunstgras over. De zonen van Jan De Clerck, Gregory en Anthony, zijn via investeringen en overnames volop aan het diversifiëren in vastgoed en andere sectoren.

De denkoefening over Domo Sports Grass wordt door CEO John Penninck bevestigt aan de krant De Standaard. Penninck controleert zelf 25 procent van het bedrijf. “We zijn de afgelopen jaren telkens met 20 procent gegroeid. Als we nu niets doen, blijven we die groei niet nog drie tot vier jaar volhouden.” aldus Penninck. Domo is in de omringende landen telkens een top vijf-speler.