John De Mol countert Mediahuis

(Foto YouTube)

De Nederlandse media-investeerder John De Mol biedt 5,90 euro per aandeel van het mediaconcern Telegraaf Media Groep (TMG). Daarmee overtreft De Mol het eerder uitgebrachte bod op TMG van de Vlaamse groep Mediahuis. Die laatste wordt onder meer gecontroleerd door de families Leysen en Baert. Het bod van De Mol ligt globaal 30 miljoen euro hoger dan het Mediahuis. Het bekendste product van TMG is de populaire Nederlandse krant De Telegraaf. Het is nu wachten op de reactie vanuit Vlaanderen.



John De Mol heeft via zijn holding Talpa onder meer de joint venture Talpa Radio opgezet met TMG. Die omvat de Nederlandse radiozenders Radio 10, Sky, 538 en Veronica. Talpa participeert ook in SBS Nederland. Indien Mediahuis TMG binnenhaalt, dreigt De Mol de controle over de radio’s te verliezen.

Vorige week raakte bekend dat De Mol een belang van 20 procent heeft opgebouwd in TMG. De Mol is bekend van succesvolle tv-concepten zoals Big Brother en The Voice. Het Mediahuis staat als bedrijf onder meer voor de kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg, de radioketen Nostalgie en enkele regionale zenders. Het lanceerde het bod op TMG samen met de grootaandeelhouder VP Exploitatie, in handen van de Nederlandse familie Van Puijenbroek. Ze boden globaal 243 miljoen euro voor TMG. De Mol trekt dit nu op tot 273 miljoen euro.