Effortel werd in 2005 in Brussel opgestart onder impuls van Arkadi Panitch, vroegere marketing manager van Mobistar. Eén van de uitdagingen van Effortel is potentiële klanten duidelijk te maken wat het marketing voordeel kan zijn van een eigen aanbod in mobiele telefonie. En vooral hen er van te verzekeren dat dit technisch en financieel geen probleem zal zijn. Effortel ontwikkelde een software platform dat zowat alle logistiek, van technische ondersteuning tot facturatie en betalingen, overneemt. In essentie huurt Effortel capaciteit bij een mobiele operator en implementeert daarop het merkproduct van de klant.
Op die manier ontwikkelde Effortel wereldwijd 14 virtuele netwerken. In eigen land voor onder meer Carrefour en kabelmaatschappij VOO, in het buitenland voor onder meer Vodafone, Total en Equity Bank (Kenia). Zo bedient Effortel momenteel 3 miljoen klanten op zijn platform.
Jos Sluys gelooft in de technologie van Effortel: “De technologie van Effortel werkt. Wij kunnen Effortel helpen om nog sneller te groeien.”
Toch is dit telecom-segment geen sinecure. Belangrijkste element in de strategie is de lage prijs die kan worden aangeboden aan de klant. Maar nu de meeste mobiele operatoren hun eigen netwerk zo goed als volledig hebben afgeschreven, kunnen ook zij gaan meespelen op de markt van lage tarieven. Effortel Technologies heeft een aantal moeilijk jaren achter de rug en kijkt aan tegen een overgedragen verlies van 3,8 miljoen euro.
Jos Sluys gelooft alvast in de technologie van Effortel: “De technologie van Effortel werkt. Het bedrijf is actief in landen met snel ontwikkelende markten. Wij kunnen Effortel helpen om nog sneller te groeien.” Ook de banken BNP Paribas en ING hebben hun vertrouwen in Effortel bevestigd.