Jurgen Ingels grijpt in bij start up NG Data

Jurgen Ingels

Luc Burgelman had zich wellicht prettiger kerstdagen voorgesteld. Hij moet opstappen als voorzitter en CEO van de Gentse start up NG Data. Die is specialist in het verwerken en verwerken van gegevens van individuele klanten in opdracht van grote bedrijven. In december vorig jaar haalde het Gentse NGData, opgericht in 2012, nog 16 miljoen euro op om zijn snelle groei te financieren. Maar een jaar later moet het bigdatabedrijf zijn tegenvallende resultaten flink bijsturen. Het mes wordt gehanteerd door medestichter van het bedrijf en tech investeerder Jurgens Ingels.

Luc Burgelman maakte voor zijn komst bij NG Data furore met Porthus, dat IT-oplossingen via het internet aanbood. Porthus noteerde enkele jaren op de beurs, voor het in 2010 werd overgekocht door het Canadese Descartes Systems Group.



“Durfkapitalisten stellen bepaalde verkoopdoelen. De resultaten liepen achter. In dat geval moet de trainer opstappen.” zegt Jurgen Ingels in de Tijd. De mindere resultaten hebben te maken met de veranderende noden van klanten. Die klanten zijn onder meer banken en mediabedrijven. NGData ontwikkelde een platform dat de massa klantendata omzet in een uniek profiel per klant. Op basis daarvan kan een bedrijf elke klant gericht benaderen. Maar volgens Ingels volstaat het niet meer alleen het profiel van de klant in kaart te brengen. “Bedrijven willen ook de impact is van die gerichte boodschappen kennen.” Ze willen dus ook het effect van zo’n indeling per profiel kunnen meten en bijsturen.

In de nasleep van het vertrek van Burgelman verlieten ook enkele andere kaderleden de onderneming, bevestigt Ingels in de krant. “Door de herpositionering heb je sowieso verschillende expertises nodig.” Het vertrek van de CEO heeft een zogenaamd ‘rimpeleffect’, zo klinkt het.

close

LATEN WE CONTACT HOUDEN!

Ontvang dagelijks de meest interessante berichten over De Rijkste Belgen.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Mis geen enkel artikel.
Schrijf u in op de nieuwsbrief.

We spammen niet. Lees meer in ons privacybeleid