Kapaza Belgium! boekt 14 miljoen euro verlies weg

Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in internetland. De verkoopsite Kapaza.be heeft in twee bewegingen 14,3 miljoen euro overgedragen verliezen weg geboekt. Dat gebeurde door een dubbele kapitaalverhoging van telkens 7 miljoen euro in januari 2017 en december 2016. In 2012 incasseerde de vennootschap Kapaza Belgium! al een verlies van 7 miljoen euro. In 2008 kwam de toen succesvolle website in handen van de beursgenoteerde Noorse mediagroep Schibsted. Die betaalde er op dat moment 20,25 miljoen euro voor aan Kapaza Nederland. Veel genot hebben de Noren er nog niet aan gehad.



Kapaza ontstond in 2003 uit de websites Gratis Marktplaats en Dierendrôme. De oprichters waren de Nederlanders Richard Oosterhof en Jurrien Wis. Aanvankelijk werd gestart in Nederland en België, later volgden lokale sites in Spanje, Frankrijk , Duitsland, Luxemburg, Zwitserland, Liechtenstein en Oostenrijk. Maar vooral de Belgische site deed het goed. De website groeide in 2008 uit tot de grootste Belgische zoekertjessite met 7,8 miljoen paginaraadplegingen per dag en 1,38 miljoen zoekertjes.

Dat succes trok de aandacht van het Noorse mediabedrijf Schibsted. Die bood ultiem 20 miljoen euro voor de Belgische site. “Veel inkomsten genereert het bedrijf nog niet, maar we zien een enorm toekomstig potentieel. Niet enkel voor internetadvertenties, we hebben bij Schibsted heel wat expertise in huis om geld te verdienen op het internet.” zo klonk het op dat moment bij het Noorse bedrijf. De concurrentie van in eerste instantie eBay en later van Belgische verkoopsites bleek echter te groot.

Zowel bij Kapaza Belgium! als bij Schibsted in Noorwegen werd niet gereageerd op onze vraag voor enige toelichting.