De halfjaarresultaten van Lotus Bakeries lezen als een vooruit stomende trein. Tijdens het eerste semester groeide de geconsolideerde omzet met 16,5% tot 195,6 miljoen euro. De omzetgroei is zo goed als volledig toe te wijzen aan de groei van merkproducten, waar een groei van 24 miljoen euro werd gerealiseerd, voornamelijk door de verdere internationale groei van speculoos, alsook de groei van Lotus Dinosaurus en Lotus wafels.
Het recurrent bedrijfsresultaat en de recurrente bedrijfscashflow zijn met 7,3 miljoen euro gestegen ten opzichte van vorig jaar, tot respectievelijk 29 miljoen euro (+33%) en bijna 38 miljoen euro (+24%). De sterke omzetgroei in speculoos maar ook in Lotus Dinosaurus en wafels vormen de basis van het toegenomen bedrijfsresultaat. De groei van de omzet laat toe om de commerciële inspanningen voor de verschillende merken in de verschillende landen blijvend verder te verhogen, zowel wat betreft marketing als promotie in de winkelpunten. In Frankrijk werden drie televisiecampagnes gelanceerd, twee voor speculoos en één voor Luikse wafels. In Nederland werd een nieuwe commercial op de buis gebracht onder het thema ‘Lekker thuis met Peijnenburg’ en werden ook Lotus Koffieleutjes en Lotus Dinosaurus ondersteund. Ook in België was Lotus alomtegenwoordig met televisie-ondersteuning voor speculoos, Lotus Dinosaurus, Lotus Frangipane en de Lotus Suzy commercial.
Dat alles wordt nog ondersteund door de recent aangekondigde overname van het Britse Natural Balance Food (NBF), een bedrijf dat vernieuwend is met een gamma van innovatieve producten zonder toegevoegde suikers en lactose-, tarwe- en glutenvrij. De producten worden verkocht onder de merken Nākd en Trek.
De beleggers hebben duidelijk trek in Lotus. Na de aankondiging van de overname van NBF enkele weken terug brak de koers al door het dak. Analisten waarschuwden toen al dat die koers zijn piek had bereikt. Maar de nu bekend gemaakt halfjaarresultaten zorgen opnieuw voor een koopgolf.