Makro kost dit jaar alleen al 80 miljoen euro

De Duitse groep Metro pompte eind vorige maand opnieuw 30 miljoen euro extra kapitaal in haar Belgische dochter Makro Cash & Carry Belgium. In totaal vloeide op die manier dit jaar al 80 miljoen euro verse middelen vanuit Duitsland naar de zwalpende Belgische dochter. Die laatste baat in België 6 Makro’s en 11 Metro’s. uit. Metro’s zijn voorbehouden aan horeca ondernemers. De operationele problemen en verliezen situeren zich vooral bij Makro. Sinds 2016 pompte Metro 235 miljoen euro naar Makro.



Het laatste boekjaar, per eind september 2017, boekte de Belgische distributeur een verlies van 54 miljoen euro tegenover 107 miljoen het jaar daarvoor. De zes Belgische Makro-supermarkten zagen hun omzet tussen 2015 en 2017 met 9 procent dalen naar 482 miljoen euro. Maar het geduld bij de Duitse moeder lijkt stilaan op te raken. Het Duitse moederhuis wil dit jaar resultaten zien. Naar eigen zeggen is het verder bestaan van Makro belangrijk om de Metro-keten overeind te houden.