Marc Saverys duikt zwaar in het rood (maar personeel mag wel met een catamaran naar het werk)

Een ontwerp voorstel van een catamaran van BWSeaCat zoals die het personeel van CMB over de Schelde zal vervoeren.

Het lijkt van kwaad naar erger te gaan met de familie Saverys die hoofdzakelijk actief is in de scheepvaart. Nicolas Saverys heeft het nog steeds aartsmoeilijk om zijn uitstaande leningen te herfinancieren terwijl het aandeel van zijn vloot Exmar op de beurs een dieptepunt bereikt. Nu blijkt dat zijn broer Marc met de rederij CMB aankijkt tegen een netto verlies van 179 miljoen dollar in 2016. Alle drie de scheepvaartakken Bochimar, Delphis en Bochem boeken verlies. Enkel de vliegtuigmaatschappij ASL Aviation houdt het hoofd boven water.



De groepsomzet van CMB zakt van 415 naar 385 miljoen dollar. In 2015 werd een verlies geleden van 83 miljoen dollar maar wel met een positieve cash flow van 53 miljoen dollar. Nu is die cash flow teruggevallen op nul. Het eigen vermogen van CMB valt terug van 1 miljard dollar op 829 miljoen dollar.

CMB leed niet enkel operationeel verlies. Op de verkoop van het capesize schip Mineral Water werd een minwaarde gerealiseerd van 12,7 miljoen dollar. De verkoop van de supramax eenheid CMB Maxime leverde 17,6 miljoen dollar minwaarden op. En recent werd ook bekend dat de speciaal opgerichte vennootschap Hunter Maritime Acquisition 150 miljoen dollar beschikbaar kapitaal niet kan aanwenden om nieuwe schepen te financieren. CMB slaagde er wel in in de zomer van vorig jaar 303 miljoen dollar te herfinancieren.

En dan misschien nog een laatste positief puntje. CMB bestelde eind vorig jaar een waterstof aangedreven shuttle bij het Britse BW SeaCat. Dit vaartuig vervoert 16 passagiers met 2 bemanningsleden met een snelheid tot 27 knopen. De catamaran zal voornamelijk ingezet worden op de Schelde voor het organiseren van woonwerkverkeer naar de CMB kantoren.