
De overname van RTL Nederland, de grootste commerciële zender van onze noorderburen, door DPG Media is zo goed als rond. Dat blijkt uit een conclusienota van de Nederlandse concurrentiewaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) die in de Nederlandse kranten wordt aangehaald. ACM voerde zestien maanden onderzoek uit naar de overname die in december 2023 werd aangekondigd. De Autoriteit maakte zich onder meer zorgen om de onafhankelijkheid van de nieuwsredacties maar lijkt zich nu tevreden te stellen met een aantal afspraken en beloftes van DPG Media, het mediabedrijf dat in handen is van Christian Van Thillo. Een en ander zou in een hoorzitting worden uitgeklaard. Van Thillo moet 1,1 miljard euro op tafel leggen om RTL Nederland in te lijven.
DPG Media is in Vlaanderen eigenaar van onder meer HLN.be, VTM en Dag Allemaal. In Nederland controleert de groep van Christian Van Thillo onder meer AD, vergelijkbaar met HLN, de Volkskrant, radiozenders Qmusic en Joe, nieuwssite Nu.nl en tijdschriften als Libelle en Donald Duck. RTL Nederland staat dan weer voor een aantal commerciële televisiezenders en streamingplatform Videoland.
De ACM maakte zich zorgen over de gevolgen die de samenvoeging van de twee bedrijven zou kunnen hebben voor de kwaliteit van het online nieuwsaanbod in Nederland. In mei vorig jaar kondigde de ACM een diepgaander onderzoek aan. De vrees bestond dat DPG door de overname een ‘nog sterkere positie’ zou krijgen als aanbieder van online nieuws. Dat zou tot een verschraling van het nieuwsaanbod kunnen leiden. Die zorgen zouden nu zijn weggenomen door afspraken en beloftes van DPG. Zo zouden er afspraken op papier staan over de onafhankelijkheid van nieuwsmedia binnen het DPG Media-concern na de overname. De redactie van RTL Nieuws moet bijvoorbeeld de komende tien jaar gescheiden blijven van de redactie van NU.nl. Dat zou in een document staan dat afgelopen week naar een aantal marktpartijen is gestuurd.
Sven Sauvé, ceo van RTL Nederland, zei eerder al dat hij zich wil wapenen tegen buitenlandse giganten zoals Netflix, HBO en SkyShowtime. De advertentiemarkt ondergaat daarbij veel concurrentie van internationale topbedrijven als Google en Meta, het moederbedrijf van Facebook. „Zij hebben heel diepe zakken. Lokaal wil je dan de kracht hebben om een goed antwoord te geven.” aldus Sauvé. DPG CEO Erik Roddenhof wees er bij de bekendmaking van de overname op dat de televisiewereld vanwege veranderend kijkgedrag en de impact van internationale streamingdiensten een grote transitie doormaakt. RTL Nederland, Nederlands grootste commerciële omroep, staat daarbij voor dezelfde uitdagingen als de bestaande televisie- en streamingactiviteiten van DPG Media in België.