Nederlandse melkreus haalt 166 miljoen euro weg uit België

De Nederlandse melkcoöperatieve Friesland Campina heeft het kapitaal van haar Belgische dochter Friesland Campina Belgium teruggebracht tot 30 miljoen euro. De Nederlandse groep, onder meer bekend van merken als Campina, Fristi, Cécémel en Appelsientje, haalt daarmee 166 miljoen euro terug naar Nederland en weg uit België. De operatie dateert van eind vorig jaar en valt dus nog onder het oude, fiskaal gunstige regime. In België staat Friesland Campina voor een omzet van 530 miljoen euro, goed voor een cash flow van 32 miljoen euro. De groep stelt in België 600 voltijdse en 160 deeltijdse mensen te werk.



Nog vorig jaar fuseerde Friesland Campina Belgium met haar volle dochter Friesland Campina Professional. Daardoor werd het kapitaal van het Belgische moederbedrijf nog met 58,7 miljoen euro opgetrokken. Wereldwijd staat Friesland Campina voor een omzet van 11 miljard euro en is het de zesde grootste zuivelgroep na giganten zoals Nestlé en Danone. Friesland Campina produceert en verkoopt consumentenproducten als zuiveldranken, kindervoeding, kaas en desserts in een groot aantal Europese landen, in Azië en in Afrika via eigen dochterondernemingen. Ook worden producten geleverd aan professionele afnemers, waaronder room- en boterproducten aan bakkerijen en horecabedrijven in West-Europa. In België ligt de hoofdzetel in Aalter.