NIEUW – Brussels Airport Company pompt 8 miljoen euro in Limburgse Droneport (en Arnaud Feist wordt bestuurder)

Arnaud Feist (Foto: Belga Images)

Brussels Airport Company (BAC) heeft het kapitaal van de vennootschap Droneport opgetrokken met 8 miljoen euro tot in totaal 24 miljoen euro. BAC verwerft daardoor 30 % van Droneport en mag drie bestuurders benoemen. Eén daarvan is BAC topman Arnaud Feist. BAC controleert Droneport nu samen met de LRM (Limburgse Reconversiemaatschappij). Ook de burgemeester van Sint-Truiden wordt normaal bestuurder van het bedrijf. Droneport is gevestigd op het vliegveld van Brustem in Sint-Truiden en ging in 2019 van start met de uitbouw van een kenniscentrum voor onbemande luchtvaart maar werd gestuit door covid. Nu is het bedrijf aan een herstart toe.

Het doel van Droneport is de ontwikkeling, uitbouw en exploitatie van een business, kennis- en testcentrum voor onbemande luchtvaart met drones. Hiertoe faciliteert de vennootschap het Campus gebouw dat officieel van start ging begin 2019. Het dochterbedrijf Limburg Regional Airport is verantwoordelijk voor de exploitatie van het regionaal vliegveld voor drone testvluchten en voor de bemande luchtvaart met kleine vliegtuigen en daaraan gerelateerde horeca activiteiten. Limburg Regional Airport kreeg recent een nieuwe omgevingsvergunning waardoor het maximum 30.000 vliegbewegingen per jaar mag uitvoeren tegenover 15.000 nu, maar dat enkel van zonsopgang tot zonsondergang. Bijkomend moet ook de luchtkwaliteit gemonitord en om de vier maanden gerapporteerd worden, waarbij onder meer naar het kankerverwekkende benzeen wordt gespeurd.



Eerder dit jaar werd op Droneport voor het eerst in de EU bloed getransporteerd met behulp van een grote onbemande passagiersdrone. Het toestel vloog een kilometer lang doorheen het testluchtruim van DronePort. Het ging daarbij om een Ehang 216 AAV van dronefabrikant EHang Holdings Limited, een passagierstoestel met 2 zitplaatsen en 16 elektromotoren dat op kruissnelheid 130 kilometer per uur vliegt en maximaal 30 minuten in de lucht kan blijven. De vlucht werd begeleid door het Belgische Helicus, dat drone-applicaties en technologieën voor medisch transport ontwikkelt. Recent werd ook bekend dat de Lierse bussenbouwer Van Hool een deel van de vroegere startbaan wil gebruiken als testbaan voor nieuwe autobussen.