De investeringsholding Verlinvest Beverages keert 174 miljoen euro kapitaal uit aan haar eigenaars. Vorig jaar werd al 77 miljoen euro uitgekeerd. Dat brengt het totaal aan uitgekeerd kapitaal over twee jaar tijd op 251 miljoen euro. Verlinvest Beverages is een dochter van de gelijknamige holding Verlinvest waarmee de AB Inbev familie de Spoelberch de dividenden herbelegt die ze opstrijkt van haar participatie in de biergigant AB Inbev. Alhoewel Verlinvest Beverages aankijkt tegen een overgedragen verlies van 223 miljoen euro oogt de toekomst beloftevol. De holding houdt immers nog twee participaties aan in Amerikaanse bedrijven die niet alcohol houdende waterproducten produceren en verkopen. En beide gooien momenteel hoge ogen. Voor de familie de Spoelberch een winstgevende investering betaald met opbrengst uit onder meer het bier Stella Artois en Jupiler. Na de kapitaalafname bedraagt het vermogen van de diversificateholding nog 361 miljoen euro.
Het overgedragen verlies van de holding is mee het gevolg van waardeverminderingen die werden geboekt tijdens de coronajaren. De investeringen van Verlinvest Beverages hadden allen te lijden onder die pandemie. Op de jaarrekening over vorig jaar houdt de groep nog twee participaties aan: 41 % in de Amerikaanse watergroep Hint, producent van gearomatiseerd water, en 36 % in All Market, de eigenaar van het kokoswater Vita Coco. Dat laatste bedrijf trok eind 2021 naar de Nasdaq-beurs. Dat gebeurde tegen 13 euro per aandeel waarmee het bedrijf werd gewaardeerd op 775 miljoen dollar. Ondertussen verdubbelde de koers van het aandeel tot 26 dollar. De beursintroductie in 2021 bezorgde de Belgische familie de Spoelberch op dat moment al een opbrengst van 48 miljoen dollar.
Hint, Inc. van zijn kant haalde enkele jaren terug nog 25 miljoen dollar durfkapitaal op. Het gearomatiseerde Hint water is ondertussen verkrijgbaar in meer dan 30.000 verkooppunten in de VS. Hint water groeit acht keer sneller dan het segment premium plat water in het algemeen. De nieuwe financiering moest dienen om de aanhoudende groei online en in winkels te stimuleren. “Hint helpt mensen verliefd te worden op water, zodat ze een gezonder leven kunnen leiden”, aldus Kara Goldin, oprichter en CEO van Hint. “Sinds onze eerste producten, 15 jaar geleden, zijn fans van Hint enthousiast over hoe we trouw blijven aan het fruit en geen suiker of zoetstoffen gebruiken. Ze zijn geobsedeerd door het feit dat ons watermeloenwater echt naar watermeloen smaakt en ons bramenwater echt naar bramen smaakt. Veel van onze oude fans hebben dan ook in ons bedrijf geïnvesteerd.”