NIEUW – Fentener van Vlissingen pompt 20 miljoen in Belgische reclamedistributeur

De Nederlandse familie Fentener van Vlissingen, één van de meest vermogende families bij onze noorderburen, trekt het kapitaal van BD Myshopi op met 20 miljoen euro tot 33 miljoen euro. BD My Shopi is de Belgische marktleider in de verdeling van huis-aan-huisbladen. Vorig jaar startte het bedrijf een belangrijk saneringsprogramma op. Toch is BD Myshopi niet verlieslatend. In 2017 was het bedrijf goed voor een omzet van 126 miljoen en een cash flow van 17 miljoen. Het bedrijf sleept wel een historisch opgebouwd negatief eigen vermogen mee van 36 miljoen euro.



In België staat BD Myshopi voor bijna 80 procent van het volume van ongeadresseerde reclame. Het bedrijf bedient huis-aan-huisbladen in 4,5 miljoen brievenbussen. Vorig jaar maakte het bekend 120 banen te schrappen, één derde van het totale werknemersbestand. Haar twee productiesites, in Waver en Merelbeke, worden samengevoegd. Het nationaal transport wordt uitbesteed. Tegelijk wordt er meer geïnvesteerd in papier. Het bedrijf koopt voor de nieuwe site zes machines aan, ter waarde van 10 miljoen euro. Het investeert ook in nieuwe technologie voor de organisatie van lokale leveringen. Tegelijk ontwikkelt BD My Shopi een digitaal pad, met een site en een app.

BD My Shopi is in handen van het investeringsfonds NPM Capital, van de rijke Nederlandse ondernemersfamilie Fentener van Vlissingen. Die zette het bedrijf begin 2017 te koop, maar dat proces kon niet succesvol worden afgesloten.