Vorig jaar verkocht de investeerder Jos Sluys zijn belang van 60 % in het bedrijf Gemaco aan het Duitse investeringsfonds Capiton. Nu blijkt dat hij op die operatie een meerwaarde boekte van 21 miljoen euro. Gemaco is een producent en verkoper van promoproducten met zetel in Mechelen. Het bedrijf werd opgericht door Olivier Somers. Die controleert nu nog samen met zijn management 48 % van Gemaco. Capiton staat voor 52 %. Somers is zelf niet meer operationeel actief in Gemaco. Hij profileerde zich recent als de nieuwe mede eigenaar met Dieter Penninckx van de voetbalploeg KV Mechelen. Die doet het duidelijk minder goed dan Gemaco. Mechelen ambieert een overstap naar de Jupiler Pro League maar scoort momenteel slecht in klasse 1B.
Gemaco haalde in 2016 een omzet van 90 miljoen euro. Het bedrijf ontwerpt 80 % van zijn promoartikelen zelf. Onder zijn klanten zitten grote consumentenbedrijven als Unilever, Mars, KraftHeinz, Bridgestone en Total voor wie Gemaco wereldwijd de merchandising verzorgt. “Een goed promotioneel product staat of valt met de verhouding tussen hoeveel de consument denkt dat een geschenk kost en de werkelijke kostprijs. Wij gaan voor de betere promotionele producten.” zei Somers daarover ooit in een interview.
Jos Sluys stapte in 2009 in het kapitaal van het bedrijf. Hij bracht zijn participatie onder in de holding Gemsaffel. Die incasseerde dus een meerwaarde van 21 miljoen euro. Via een kapitaalverlaging werd daarvan al 8 miljoen uitgekeerd aan zijn eigenaars.