De Belgische distributiegroep Makro incasseerde over het voorbije boekjaar dat afliep per eind september 2021 een verlies van 40 miljoen euro. Het jaar daarvoor bedroeg dat verlies nog 43 miljoen euro. De omzet van de 6 Makro supermarkten en de 11 Metro horecagroothandels daalde van 751 naar 679 miljoen euro. De groep is eigendom van de Duitse gigant Metro. Die dempte sedert 2015 420 miljoen euro aan verliezen van de groep via aanhoudende kapitaalverhogingen. Over diezelfde periode daalde het personeelsbestand van de Belgische distributeur van 3.000 naar 2.000 werknemers. Begin dit jaar werd bekend dat de bank Rothschild een koper zoekt voor de 17 vestigingen in België. Maar meer nieuws over die verkoop bleef tot op vandaag uit.
Makro opende zijn eerste Belgische winkel in 1970 in Deurne. De Makro-winkels waren in die periode voorbehouden voor zelfstandigen en vrije beroepen, maar dat exclusieve systeem werd in 2017 overboord gegooid. Sindsdien zijn de supermarkten open voor het grote publiek en focust Makro op kwaliteitsvoeding, decoratie, bouwmaterialen en ‘alles voor het feest’. De Metro-winkels zijn dan weer enkel toegankelijk voor horecaprofessionals. Het is vooral Makro dat het niet goed doet. Bij verschillende saneringsronden werd het personeelsbestand van de groep danig uitgedund. Ondanks haar reputatie van harde managers paste de Duitse moedergroep altijd de verliezen van hun Belgische dochter bij. Waarnemers keken elk jaar uit naar nieuwe kapitaalverhogingen. Vorig boekjaar bedroeg die 21 miljoen euro. Indien de verkoop van de groep alsnog rond raakt, kunnen de Duitsers hun lekkende kraan naar België definitief dichtdraaien.