NIEUW – Met 30 miljoen euro verlies zoekt Colruyt naar winst voor Cru

Cru Gent (Foto: Cru)

De distributeur Colruyt incasseerde vorig boekjaar, per 31 maart 2022, met haar dochter Puur een verlies van 5,2 miljoen euro. Het jaar daarvoor bedroeg dat verlies 2,8 miljoen euro. Puur staat voor de vier Cru-winkels van Colruyt al dan niet in combinatie met een restaurant Cuit. De distributeur kijkt nu met Cru aan tegen een overgedragen verlies van 30 miljoen euro. Het concept van Cru is een versmarkt met kwalitatieve, dus duurdere producten met daarbinnen ruimte voor 10 voedingsambachten. Na Overijse, Gent en Antwerpen opende vorige maand een vierde Cru vestiging in Dilbeek, met Cuit restaurant. Jo Willemyns heeft de opdracht gekregen van de familie Colruyt om Cru binnen twee tot drie jaar winstgevend te maken. Willemyns is directeur food retail bij Colruyt en wordt beschouwd als één van de sterke managers van de groep.

De vierde Cru opende op 22 september zijn deuren in de voormalige brouwerij Eylenbosch in Schepdaal. Die opening viel samen met het vijfjarig bestaan van Cru. De Eylenbosch-site is een voormalige geuze- en lambiekbrouwerij die dateert van eind 19de eeuw. Ze werd de voorbije jaren omgebouwd tot een wooncomplex met grote winkelruimte. Zoals in heel wat andere sectoren is het ook voor Colruyt bijzonder moeilijk om voldoende personeel te vinden. In Dilbeek is men nog op zoek naar een aantal bijkomende vakmensen. Cru profileert zich daarbij als een a-typisch horeca bedrijf. Zowel Cru als Cuit sluiten om 18.30 uur, dus tegen 19 uur zit de dagtaak er ten laatste op. Werknemers kennen hun uurrooster ook altijd zo’n drie weken op voorhand en op vraag kan er altijd nog geschoven worden in shifts. Binnen de grotere groep Colruyt is er altijd werkzekerheid.



Blijft de uitdaging van de winstgevendheid. ‘Als je vier verlieslatende winkels hebt, is het niet door er een vijfde te openen dat je winst gaat maken’, zo zei een beursanalist daarover eerder al in De Standaard. Bio-Planet, de keten van biowinkels van Colruyt, sleept op zijn beurt 8 miljoen euro overgedragen verliezen mee, ondanks de groeiende groep consumenten die voor bioproducten kiest.