De Belgische kortingenwebsite Outspot is ondergebracht in de nieuwe holding Columba. Het internetbedrijf dat ook wel eens wordt omschreven als het ‘Belgische Groupon’ wordt daarbij gewaardeerd op 15 miljoen euro. Outpsot werd in 2008 opgericht door de broer Stefan en Thomas Van Overbeke. Beiden controleerden elk 40 % van Outspot terwijl 20 % in handen is van BNP Paribas Fortis. Nu, bij de creatie van Columba, werden de 40 % aandelen van Thomas Van Overbeke overgekocht door het investeringsfonds Integra Capital. Dat legde daarvoor 6 miljoen euro op tafel. Ondertussen is Outspot al gestart met een zogenaamde ‘buy and build’ strategie waarbij het wil uitgroeien tot een speler van Europees formaat.
Outspot stuurt dagelijks via mail een beperkte selectie van grote aanbiedingen voor producten, reizen en belevenissen naar om en bij 10 miljoen abonnees. Die kunnen dan genieten van een tijdelijke korting. Outspot is in tien Europese landen actief, maar wil dat in heel Europa worden en zijn marktleiderschap verder versterken. Recent nam het zijn Italiaanse collega Groupalia over. Die is goed voor 2 miljoen extra leden. Eerder al kocht Outspot het Belgische Promocity over en de Nederlandse concurrenten Onedayfly en Dealdigger. Vorig jaar werden via de website van Outspot 23 miljoen euro bestellingen geplaatst.
De nu 43-jarige Stefan Van Overbeke werkte bijna 8 jaar voor BNP Paribas Fortis vooraleer hij in 2008 zelfstandig werd en later Outspot oprichtte. Durfkapitalist Integra, dat nu zijn broer Thomas Van Overbeke uitkocht, werd begin 2019 opgericht door drie Vlaamse financiële managers en verzamelde 155 miljoen euro kapitaal. Het investeerde al in Citri&Co, de Europese marktleider voor citrus- en steenvruchten, en in de containerspecialist Vindevogel. Het heeft ook participaties in andere investeringsfondsen, waaronder L Catterton dat onder meer actief is in de Franse luxegroep LVMH.