De verkoop van de Franse internetspecialist Valtech leverde de holding Verlinvest een meerwaarde op van maar liefst 585 miljoen euro. Verlinvest is het investeringsinstrument waarmee de familie de Spoelberch de dividenden herbelegt die ze incasseert uit haar participatie in de biergigant AB Inbev. Met de operatie Valtech bouwt Verlinvest zijn bankschulden van 269 miljoen euro volledig af. Het eigen vermogen van de holding stijgt van 513 miljoen euro naar 1 miljard euro. Nog vorig jaar incasseerde de holding een belangrijke meerwaarde bij de verkoop van 10 % van de aandelen die ze aanhoudt in de kokosdrankenspecialist Vita Coco. Maar aan de andere kant zorgde havermoutspecialist Oatly dan weer een minwaarde van 36 miljoen euro. Beide bedrijven werden op de beurs geïntroduceerd, dus met uiteenlopende resultaten. Aan de eindmeet boekte Verlinvest over 2021 een groepswinst van 496 miljoen euro.
Verlinvest verkocht het digitaal bureau Valtech vorig jaar voor 1,2 miljard euro aan de investeringsreus BC Partners. Valtech helpt bedrijven om hun digitale strategie uit te rollen. Het gaat dan niet om kmo’s maar om multinationals zoals L’Oréal, Levi’s, easyJet, Lufthansa, Volkswagen, Toyota en BMW. Nemen we Toyota als concreet voorbeeld. De autobouwer besliste haar dealernet af te bouwen ten voordele van digitale marketing. Het doel van dit nieuwe serviceaanbod is niet om het dealerschap helemaal te verwijderen, maar om zijn rol te veranderen, van verkoopgericht naar gericht op de langetermijnrelatie met de klant, zo vertaalde Valtech die beslissing. De klant die een nieuwe auto wil kopen, krijgt nu de mogelijkheid om dit volledig online te doen, hetzij via zijn computer of mobiel. Die aankoop omvat het doorlopen van de autoconfigurator om ervoor te zorgen dat hun auto alle verschillende functies bevat die de klant wil. Daaraan gekoppeld is er een applicatie die toelaat de totale aanbetaling en maandelijkse kosten aan te passen aan de noden van die klant. Alle papieren worden digitaal ondertekend. De levering gebeurt dan via de dichtstbijzijnde dealer, mogelijk het eerste fysiek contact tussen koper en verkoper.
Nog vorig jaar werd de drankenspecialist Vita Coco geïntroduceerd op de beurs. Verlinvest verkocht daarbij 10 % van het bedrijf om een participatie over te houden van 37 %. Sinds 2010 zijn ook enkele Amerikaanse sterren aan boord, zoals Madonna en de acteurs Demi Moore en Matthew McConaughey. Vita Coco werd zwaar gepromoot door die sterren en dat zorgde voor belangrijke meerwaarden. Bijna tegelijkertijd trok de Zweedse havermelkproducent Oatly naar de Nasdaq. Hier liepen vooral millennials en Generation Z storm voor het bedrijf. Oatly werd daarbij op 10 miljard dollar gewaardeerd. Die operatie werd een succes dankzij de betrokkenheid van bekende investeerders, van de presentatrice Oprah Winfrey over de rapper Jay-Z en de voormalige Starbucks CEO Howard Schultz tot de financiële reus Blackstone. Maar korte tijd later bleek dat Oatly de cijfers niet kon waarmaken. De beurskoers daalde van 20 naar amper 4 dollar. Verlinvest boekte daarop een minwaarde op Oatly van 36 miljoen euro. Tegelijkertijd herinvesteerde de holding belangrijke bedragen waarbij de financiële activa bijna verdubbelden van 579 naar 967 miljoen euro. Het gaat dan onder meer om een nieuwe participatie in de geneesmiddelenproducent Genexa. Maar ook in Valtech werd een nieuwe, kleinere participatie genomen. Dit jaar dan weer kocht de holding om en bij 50 % van de distributeur van dierenartikelen Tom & Co.