NIEUW – VASTGOED – Franse eigenaar Emeria herkapitaliseert makelaarsnetwerk Trevi (en wil Belgische marktleider worden)

(Foto: Trevi)

De Franse groep Emeria heeft het kapitaal opgetrokken van haar dochters Trevi Vlaanderen en Trevi Wallonie. De eerste krijgt er 1,5 miljoen euro bij, de tweede 1,6 miljoen. Beide netwerken van makelaarskantoren waren vorig jaar verlieslatend. De vastgoedsector beleeft moeilijke tijden met een kopersmarkt die ook residentieel stagneert. Emeria streeft naar het Europees leiderschap zowel inzake makelaardij als inzake syndicus werking. Met 17.000 werknemers is de Franse groep nu actief in 8 landen, goed voor een groepsomzet van 1,5 miljard euro. Recent nam de groep de makelaarsketen Honesty over waardoor het marktleider werd in Wallonië.

Trevi werkt nu in België met 200 werknemers waarvan 42 vroeger bij Honesty werkten. De groep noemt zichzelf nu marktleider in Wallonië en in Brussel. Na de overname blijft het logo Honesty gewoon verder bestaan en verandert er ook voor de werknemers niets. Emeria is zowel Europees als in België actief als syndicus. In ons land nam het de groep OP over van Guillaume Pinte. Emeria is naar eigen zeggen nummer één op de markt voor gezamenlijk beheer van onroerend goed, huurbeheer en verhuur in België, Frankrijk en Duitsland en nummer 2 in Zwitserland. De groep is ook actief in Luxemburg, Nederland en Portugal. In België is dat dus via de merken OP en Trevi, in Frankrijk onder meer met de merken Foncia en Assurimo.



De grootste makelaarsnetwerken in België zijn ERA en Century 21. Beiden voelen de hete adem in hun nek van Trevi, gevolgd door Dewaele en Immo François. Het aantal makelaars in België blijft daarbij toenemen. Terwijl in 2011 nog maar 8.840 makelaars actief waren in België, waren er dat tien jaar later al 2.000 meer. Een stijging van meer dan twintig procent dus en dat terwijl het aantal vastgoedtransacties in die periode niet toenam. De grote groepen mikken daarbij op consolidatie en groei met brede marketing. Kleinere regionale makelaars moeten het dan weer vooral hebben van hebben van hun lokale bekendheid.