De 34-jarige Chinese ondernemer Wen Han heeft de vennootschap Windrose Holdings Ltd overgebracht van de Kaaimaneilanden naar België. Windrose is het bedrijf waarmee Wen Han een elektrische vrachtwagen heeft ontwikkeld. Die zou een autonomie hebben van 650 kilometer. De ambitie van de man is in Antwerpen vrachtwagens te assembleren voor het Europese continent. De onderdelen worden in China geproduceerd. De NV Windrose Holdings heeft een toegestaan kapitaal van 500 miljoen euro dat nog niet is ingevuld. Wen Han heeft in een recente kapitaalronde 110 miljoen dollar opgehaald onder meer bij de zakenbank HSBC. Zijn Europees hoofdkwartier komt in Zele in een industrieel gebouw van 15.000 m². Er wordt nog gezocht naar een vestigingsplaats voor de assemblage, een project van 300 miljoen euro dat naar eigen zeggen 3.000 jobs kan opleveren. Begin volgend jaar zouden de eerste vrachtwagens in Zele worden aangeleverd en worden opgemaakt voor introductie in Europa.
Bestuurders van Windrose Holdings zijn naast Wen Han en Haoli Chen, mede-oprichter en CTO van het bedrijf, onder meer Andrew Chih-chun Huang en Bruno Thellier. Andrew Huang werkt voor de venture capitalist FountainVest Partners. Thellier is topmanager bij de groep Decathlon die er heeft voor gekozen haar distributie toe te vertrouwen aan vrachtwagens van Windrose. “We gaan tegen de trend in,” aldus Wen Han. “We komen op volle snelheid naar de Europese markten, openen de productie en investeren in lokale mensen. We hebben een doorlopende order voor bijna 5.000 trucks in de VS en beginnen volgend jaar te leveren. We zijn ook van plan om in de VS naar de beurs te gaan.”
Windrose is amper twee jaar oud, maar heeft al vier financieringsrondes achter de rug. In de laatste ronde werd 110 miljoen dollar aangebracht door de industriële vastgoedontwikkelaar Goodman Group, HSBC en HITE Hedge Asset Management, een in de VS gevestigd hedgefonds dat zich richt op energietransitie. Oom en bij 50 % werd aangebracht door HSBC. Het volgt op een zaaikapitaalronde van GSR Ventures, een strategische investering van het Chinese Rokin Logistics en een eerste ronde van minder dan 40 miljoen dollar, geleid door FountainVest Partners en Yunqi Partners en met versterkingen van bestaande investeerders. Andere geldschieters zijn huidige en voormalige topmanagers van de Chinese afdelingen van Starbucks, Coca-Cola en Decathlon en Amerikaanse truckers J.B. Hunt Transport Services en XPO. Momenteel rijden er 13 trucks van Windrose op de weg: één in de VS, één in Europa en 12 in China. Het doel is om 10.000 eenheden te bereiken in 2027 en 20.000 eenheden in 2028. “We hebben orders in China, de VS en Europa, maar we zijn voorzichtig met hoe we leveren. We willen snel aan de vraag voldoen. Het zal eerst China zijn, dan de VS en dan Europa,” aldus nog Wen Han.
De jonge Chinese ondernemer heeft al een intense lobbyronde achter de rug bij onder meer de Antwerpse burgemeester Bart De Wever. Zijn bedrijf Windrose is ook al hoofdsponsor van de Antwerpse basketbalploeg. Desalniettemin werd zijn investeringsdossier afgewezen door de Vlaamse overheidsinvesteerder PMV. Die gaf geen commentaar bij haar beslissing om niet in Windrose te participeren.