NIEUWKOMER – De familie Valckenier, mobiliteitsaanbieder

Guy Valckenier (Foto: Valckenier)

De Aalsterse familie Valckenier kon het voorbije boekjaar eind september vorig jaar afsluiten met een omzet van 354 miljoen euro tegenover 306 miljoen euro het jaar daarvoor. Een cashflow van 15,6 miljoen euro was goed voor een netto groepswinst van 3,6 miljoen euro. De broers Guy en Koen Valckenier samen met hun zus Peggy noemen zichzelf mobiliteitsaanbieder. Hun ouders Bart Valckenier en Rolanda De Smet openden in 1967 de eerste Valckenier-autogarage en wel in het Oost-Vlaamse dorpje Welle. Het eerste jaar hadden ze een contract bij Renault voor de verkoop van 21 auto’s per jaar. Nu telt Valckenier zo’n veertien garages en verkopen ze elf automerken, goed voor om en bij 10.000 wagens per jaar. De familie wil een volledige service aanbieden van auto verkoop over onderhoud tot leasing, verhuur en deelrijden. Recent namen ze ook fietsen op in hun aanbod. De familie komt onze ranglijst binnen met een vermogen van 45 miljoen euro. U leest hier hun verhaal.

De familie Valckenier heeft de stad Aalst in Oost-Vlaanderen als uitvalsbasis. Tot enkele jaren terug waren Renault en Dacia de twee basismerken van de familie wiens ouders kozen voor een toekomst in de autoverkoop en garagewereld. Begin 2020 werden de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS mee in het aanbod opgenomen. De familie was zich ervan bewust dat het merk van een wagen niet langer een primaire motivering is in de keuze van de gebruiker. “We zien een verschuiving in de behoeften van de consument. Daar waar de klant vroeger koos vanuit affiniteit met het automerk, gaat het vandaag veel meer over de oplossingen die wij als mobiliteitsspeler kunnen aanbieden. Niet het merk, maar de service en persoonlijke aanpak vormt de basis van een goede klantenrelatie.” zo vertelde Guy Valckenier daarover.



Naast een uitbreiding van het merkenaanbod koos Valckenier ook voor het verbreden van de diensten. Bij Valckenier koop je niet alleen een nieuwe wagen, maar kan je ook terecht voor wagenverhuur (Valckenier Rent), autodelen in Aalst (Valckenier Share), de aankoop van jonge tweedehandswagens (Valckenier Car Center) en erkende carrosseriewerken (Valco). “Mobiliteit is niet langer een product, zoals een privéwagen, maar een service die de consument op de meest efficiënte manier van punt A naar B brengt.” zo klinkt het.

Eind vorig jaar dan kwam daar binnen datzelfde denkkader ook de fiets bij. “Binnen haar Valckenier for Business aanbod voegt het bedrijf de mogelijkheid tot leasing van premium fietsen toe als aanvulling op haar bestaande mobiliteitsoplossingen met wagens. Op termijn is het de bedoeling om de fietsoplossingen ook naar de particuliere klanten te brengen en de concessies daarvoor in te richten”, zo zei Koen Valckenier daarover. Ondertussen zijn ook de vertegenwoordigers van de derde generatie Valckenier actief geworden in het familiebedrijf.