Nieuwkomer: modereus Dries Van Noten

Dries Van Noten Hij kleedt de rijken van de wereld zowel als de creatieven. In de kleerkast van Tom Cruise, Isabella Rosselini, Mick Jagger en Naomi Campbell hangt een Dries van Noten-outfit. Creativiteit gaat niet altijd samen met management. In het geval van (An)Dries Van Noten is dat duidelijk niet het geval. Hij combineert het statuut van succesvol mode ontwerper met dat van zakenman. Velen hebben het met hem geprobeerd, en zijn mislukt. Zo niet Dries Van Noten die in onze ranglijst binnenkomt met 33 miljoen euro. U leest hier zijn verhaal.



Dries van Noten kan terugblikken op een lange zakelijke carrière. Zo zei hij in 1995 in de krant De Tijd: “Of ik mij meer bedrijfsleider dan ontwerper voel? De twee, maar ik vind het ontwerpen het belangrijkste. Als je de tijdsindeling bekijkt, is de verhouding natuurlijk andersom. Pakweg 5 procent van mijn tijd ben ik creatief bezig. De rest kruipt in het runnen van de zaak: het bekijken van patronen, het doorpassen van de modellen, stoffenfabrikanten achter hun veren zitten, de defilés voorbereiden, de winkel opvolgen. Maar dat is geen verloren tijd, zo verzamel ik informatie die ik s avonds, als ik mijn potlood neem, goed kan gebruiken. Overdag kom ik niet aan ontwerpen toe. Dat doe ik s avonds en in de weekends, als alles hier rustig is en met wat muziek op achtergrond. Er zijn wel momenten dat ik het management aan iemand zou willen afstaan om mij fulltime met de collectie bezig te houden. Maar ja, dat gevoel overkomt iedereen wel eens.”