Pierre Marcolini opent tien nieuwe winkels (dankzij crowdlending)

De pralinegroep Pierre Marcolini gaat 10 nieuwe verkooppunten openen waarvan twee op de luchthaven van Zaventem en een eerste in Dubai. De operatie moet het aantal eigen verkooppunten van de chocoladespecialist op 30 brengen waarvan er zich nu 13 in België situeren, 4 in Frankrijk en 3 in het Verenigd Koninkrijk. In China, goed voor 4 verkooppunten, werkt de groep samen met een lokale partner. Pierre Marcolini, nog steeds aandeelhouder van de groep, financiert de expansie met een participatieve crowdlening. 300 ontleners brachten in 48 uur tijd 1 miljoen euro middelen aan via het platform Look & Fin.



In de krant L’Echo bevestigt Pierre Marcolini de expansie van zijn groep. Er wordt ook uitgekeken naar expansie in Frankrijk, Spanje en Portugal. Marcolini kiest daarbij voor groei via verkooppunten in eigen beheer, liever dan via een franchisesysteem. In dat laatste geval is er minder greep op het behoud van kwaliteitscontrole. Eigen verkooppunten kosten wel meer geld. Vandaar ook de lening. Maar Marcolini wijst er op dat die manier van werken de consument ook de kans biedt te investeren in een merk dat ze goed vinden.

In China en Japan werkt Marcolini wel samen met lokale partners. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de bijwijlen gewaagde internationale expansie van de internationale chocolatier ook financieel rendabel is. De groep is geconsolideerd in Luxemburg maar daar worden geen groepscijfers bekend gemaakt. Over 2017 zijn ook in België nog geen cijfers bekend. Marcolini trok de voorbije jaren een aantal internationale financiers aan om zijn groei te ondersteunen.

Terug


Download PDF