Vorige week overleed Gustaaf De Dijcker in Knokke-Heist op 90-jarige leeftijd. In 1963 richtte hij samen met zijn broer Maurice het transportbedrijf ECS op. In 1985 kocht hij zijn broer uit het bedrijf en bouwde ECS alleen verder uit. Hij legt de basis van het huidige transportbedrijf dat uitgroeide van een bescheiden vrachtwagenbedrijf tot een marktleider op het gebied van intermodale logistiek. Vandaag is ECS actief in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk. Na een nieuwe familiewissel in 2022 is dochter Christine De Dijcker samen met haar gezin 100 % aandeelhouder van het bedrijf.
In 1947 rijdt Omer De Dijcker voor het eerst uit met zijn vrachtwagen. 16 jaar later, in 1963, richten de broers Gustaaf en Maurice De Dijcker het gelijknamige bedrijf op, toen nog een bescheiden vrachtwagenbedrijf. Na een familiale aandeelhouderswissel in 1985 zet Gustaaf De Dijcker een belangrijke stap voorwaarts door alle aandelen van DD Trans te verwerven. Het transportbedrijf is gevestigd in Brugge, omdat een belangrijk contract betrekking heeft op het vervoer van bouwmaterialen voor de uitbreiding van de haven van Zeebrugge. Gustaafs dochter Christine, die datzelfde jaar afstudeert, vervoegt haar vader in het bedrijf, net als haar echtgenoot Marc Lanckriet.
In 1995 neemt DD Trans ECS, European Container Services over. Aanvankelijk richt ECS zich op onbegeleid containervervoer in 45-voetcontainers van Europa naar het VK en Ierland. Drie jaar later opent ECS haar kantoor in Venlo, Nederland, om zich te concentreren op de Nederlandse, de Duitse en ook de Oost-Europese markt.
In 1999 volgt de start van een kantoor in Le Havre. Met deze geografische decentralisatie wil ECS zijn focus op lokale markten benadrukken. In 2006 wil De Dijcker zijn positie op de Britse en Ierse markt versterken en opent het bedrijf een Iers verkoopkantoor in Waterford en start het korte vaart-activiteiten met C2C Shipping Line. In 2008 breidt ECS zijn intermodale oplossingen nog verder uit en opent nu een kantoor in Noord-Italië.
In 2010 nemen Kelly De Dijcker en Pieter Balcaen nemen de rol van co-CEO van de groep op zich. De verschuiving wordt gemaakt van een transportbedrijf naar een intermodale logistieke operator. De groep wordt een toonaangevende intermodale logistieke dienstverlener in Europa door een uitgebreid intermodaal netwerk van trein, vrachtwagen en schip aan te bieden. In 2017 verwerft ECS het bedrijf 2XL, gespecialiseerd in supply chain en geïntegreerde logistieke diensten. Hiermee geeft de groep verder invulling aan zijn strategische ambitie om innovatieve supply chain-oplossingen te leveren.
In 2022 herschikt de familie het familiaal aandeelhouderschap. Christine De Dijcker en Marc Lanckriet zijn nu voor 100% aandeelhouder van het familiebedrijf. ECS investeert korte tijd later in een nieuw, volledig geautomatiseerd en spoorverbonden magazijn met een opslagcapaciteit van 82.000 EU-pallets in Zeebrugge.