The American Dream van Van Hool

Van Hool VSBusbouwer Van Hool uit Lier, in handen van de gelijknamige familie, koestert ambitieuze buitenlandse expansieplannen. Het bedrijf denkt na over zowel een busfabriek in de Verenigde Staten als een opleggerfabriek in een twede nog niet nader bepaald land.



De busbouwer levert in de Verenigde Staten al bussen voor de private markt via haar dochter ABC Companies, maar wil nu ook een rol gaan spelen op de markt van het openbaar vervoer. Door de zogenaamde Buy American Act mogen alleen in de VS geproduceerde bussen rijden, en dus onderzoekt Van Hool nu of het een Amerikaanse fabriek kan opstarten.

Eerder maakte Van Hool al bekend dat het 15 miljoen euro investeert in zijn fabriek in Macedonië, waar sinds een tweetal jaar standaardbussen van het bedrijf worden geproduceerd. De productiecapaciteit wordt er bijna verdubbeld. Een gelijkaardige stap wordt onderzocht voor de opleggerdivisie van Van Hool. In een nieuwe fabriek (niet noodzakelijk in Macedonië) zouden lagesegmentopleggers worden gebouwd ter aanvulling van de bestaande productie in Koningshooikt.

In contrast met die uitbreidingsplannen staat de sluiting van de verlieslatende dochter EOS Coach in Bree die momenteel afgerond wordt. Er verliezen 161 mensen hun job. Van Hool herhaalt in dat verband dat “elke bus die in het buitenland wordt gebouwd, nooit in België had kunnen worden gemaakt”, omwille van de te hoge (loon)kosten hier. Het benadrukt ook dat België het innovatiecentrum van de groep blijft en de productielocatie van voertuigen met hoge toegevoegde waarde (zoals dubbeldekkers en trambussen).

De constructeur van bussen, touringcars en opleggers boekte vorig jaar een recordomzet van 596,8 miljoen euro. De groepswinst steeg tot 10,6 miljoen euro.