Van Thillo verleidt De Nolf met 217 miljoen euro cash (en de krant de Tijd)

De familie De Nolf verkoopt haar 50 % participatie in de TV- en radiogroep Medialaan (VTM) aan de Persgroep van Christian Van Thillo. Die laatste wordt daarmee 100 % eigenaar van VTM. Binnen dezelfde transactie staat de Persgroep haar 50 % participatie in Mediafin (de kranten De Tijd en L’Echo) af aan De Nolf. De overige 50 % van Mediafin zijn in handen van de familie Hurbain (Rossel – Le Soir). De familie De Nolf verkoopt op die manier haar goudhaantje aan Van Thillo die al van oudsher het operationeel beleid van VTM in handen had. De voorbije twee jaar keerde VTM 50 miljoen euro dividend uit aan haar twee aandeelhouders.



We mogen veronderstellen dat Christian Van Thillo node afstand doet van De Tijd en L’Echo. Beide kranten werden de voorbije jaren fors uitgebouwd. Mediafin boekte vorig jaar een omzet van 56 miljoen euro en een cash flow van 12 miljoen euro. Mediafin is schuldenvrij en heeft een cash-positie van 13 miljoen euro.

Bovenop de transactie ontvangt Roularta 217,5 miljoen euro aan cash. Medialaan (de tv- zenders VTM, Q2, Vitaya, CAZ, de radiozenders Q music en JOE en telecom bedrijf Mobile Vikings) staat voor een omzet van 260 miljoen euro in 2016. Beide mediabedrijven zijn dus gewaardeerd tegen bijna 2 keer hun omzet. Wellicht heeft Van Thillo Mediafin in de weegschaal moeten gooien om De Nolf er toe aan te zetten zijn deel in Medialaan te verkopen. Roularta heeft een belangrijke herstructurering achter de rug de voorbije jaren. Die werd mee mogelijk gemaakt dank zij de dividenden van VTM.

Christian Van Thillo: “We willen onze positie in de digitale markt substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de globale tech-spelers die deze markt domineren.”

“We hebben ook de keuze gemaakt om onze deelneming in Medialaan te verkopen aan onze partner De Persgroep, waardoor we over aanzienlijke middelen zullen beschikken om onze digitale en multichannel strategie verder vorm te geven.” zegt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group, in een persbericht. Christian Van Thillo, CEO van De Persgroep: “De Persgroep is in België voornamelijk actief in media die zich richten tot een breed publiek. De uitbreiding van onze deelneming in Medialaan is van strategische waarde voor onze onderneming. De convergentie van alle media op het internet wordt elke dag belangrijker. We willen onze positie in de digitale markt substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de globale tech-spelers die deze markt domineren.”