Na Simone en Ingrid lieten ook drie andere broers zich in 1999 uitkopen. Volgens de erven van Ingrid en volgens Simone werden die drie meer betaald dan zijzelf, zo bericht de krant De Tijd vandaag. Een juridische klacht volgde en de NV Immoroc bleef verlamd achter. De huidige 51-jarige CEO Filip Van Hool, zoon van de 83-jarige Denis en benoemd in 2013, wil dat dit familiaal probleem op korte termijn wordt opgelost. Van Hool wil immers fors uitbreiden in Macedonië maar de bankiers liggen dwars zolang de familiale problemen niet van de baan zijn. Immoroc blijkt een uitstaande schuld bij de NV Van Hool te hebben van om en bij 70 miljoen euro.
De familiale problemen smeulen al decennia lang onder het bedrijf. Die vulkaan lijkt nu op uitbarsten te staan. Nochtans komt het bedrijf meer vanwege sociale problemen in de media. Van Hool kampt al jaren met een zwaar concurrentieel nadeel vanwege de zware loonkost in België. Wereldspelers zoals Mercedes en Iveco hebben al hun productie al langer gedelocaliseerd. Na veel Vlaamse sociale vijven en zessen trok Van Hool naar Macedonië en pootte er een nieuwe bussenfabriek neer. De loonkost in Macedonië, annex massale overheidssteun, maken het land zeer aantrekkelijk als productielocatie. In Macedonië worden standaardbussen gemaakt voor de Verenigde Staten, 500 per jaar. Daarmee draait de fabriek op volle toeren. Filip Van Hool wil die productiecapaciteit nu tegen 2016 verdubbelen, de banken willen volgen… op voorwaarde dat de problemen rond Immoroc worden opgelost.