VOEDING – Familie Vanreusel neemt snackproducent terug volledig in eigen handen

Paul-Emmanuel (l) en Roel Vanreusel (r). (Foto: Vanreusel)

Paul-Emmanuel en Roel Vanreusel hebben de investeringsmaatschappij Apheon uitgekocht uit hun bedrijf Beltaste-Vanreusel. Die laatste stapte in 2018 in het kapitaal van het familiaal bedrijf dat toen een waarde meekreeg van 41 miljoen euro waarvan 21 miljoen aangebracht door Apheon in ruil voor 51 % van het bedrijf. Het bedrijf, overkoepelt binnen de holding Belmont Food, is Belgisch marktleider in de productie van diepvriessnacks. De voorbije vijf jaar werd de omzet van het bedrijf opgetrokken van 49 naar 79 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg mee van 10 naar 13 miljoen euro. Hoeveel de familie nu heeft betaald om de 51 % aandelen van Apheon terug te kopen, is nog niet bekend.

Beltaste werd in 1953 opgericht als familiebedrijf door de Limburgse familie Vanreusel. De snackfabrikant die als Vanreusel Snacks begon met de productie van patés en worsten, groeide gaandeweg uit tot een toonaangevende speler voor diepgevroren vleessnacks. Het bedrijf is de Belgische marktleider voor snacks met frituur en een uitdager op de Nederlandse cafetariamarkt. Beltaste brengt cervela’s, satés, frikandellen, hamburgers, gehaktballen en diverse kroketten op de markt onder de merken Vanreusel en Oma Bobs en via private label en bedient daarmee foodservice maar ook retail, B2B, halal en leisure klanten. Het bedrijf heeft drie productielocaties, gevestigd in Hamont (België), Mòrahalom (Hongarije) en Aalsmeer (Nederland). Het bedrijf heeft meer dan 355 FTE’s in dienst.



In 2018 zochten Paul-Emmanuel en Roel Vanreusel, de derde generatie van de oprichtende familie, een partner om het bedrijf verder te laten groeien en professionaliseren, en om tegelijkertijd andere familieleden van Vanreusel uit te kopen. Sinds de samenwerking van Beltaste met Apheon in 2018 is de groei van het bedrijf versneld. In 2020 werd die organische groei aangevuld met de overname van Oma Bobs, de Nederlandse fabrikant van kroketten, waardoor Beltaste zijn productportfolio kon verbreden en zijn activiteiten verder kon internationaliseren. Apheon heeft Beltaste ook ondersteund in zijn transformatieproces door het bedrijf verder te professionaliseren, waaronder de aanstelling van Davy De Vlieger als CEO in 2022. Volgens Apheon was er sterke interesse van andere potentiële kopers in de snackproducent maar was de terugkoop van de aandelen door de familie Vanreusel de beste optie voor het bedrijf.