Familie Van Meeuwen [461]

Petra Van Meeuwen

Vermogen € 43 461 000
Gekend als Crestron
Activiteit Distributie van domotica
Inplanting Rijmenam
Huidige positie 461


In 1985 ging Frank Van Meeuwen vanuit Rijmenam van start als verdeler van Crestron producten in Europa. Hij ging daarbij samenwerken andere distributeurs zonder die enige exclusiviteit genoten. Crestron is een Amerikaanse producent van high end domotica en automatiseringsproducten. Ze leveren daarbij zowel oplossingen aan particulieren als aan bedrijven en instellingen.

In 1998 trouwt zoon Robin Van Meeuwen met zijn vriendin Petra. Op vraag van vader Van Meeuwen wijken ze uit naar het Verenigd Koninkrijk waar Crestron groeiend succes kent. Onder impuls van Robin worden de distributiecontracten opgezegd en vervangen door exclusieve dealer overeenkomsten. Tegelijkertijd wordt een Europees kantoornetwerk uitgebouwd. Crestron behoudt de distributie in de VS terwijl Van Meeuwen exclusieve Crestron dealer wordt voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten.

Crestron ontwikkelt doorheen de jaren steeds meer performante systemen, zowel in domotica als in automatisering. “Wij zijn de Bentley van de domotica.” zegt Petra Van Meeuwen, “We hebben ooit geprobeerd middenklasse producten in ons aanbod op te nemen, maar dat werd geen succes. Crestron levert enkel de hoogste kwaliteit.” Dan gaat bijvoorbeeld om particuliere beveiliging, coördinatie van domotica van verschillende systemen tot grote systemen voor industrie en overheidsinstellingen waarbij automatisering wordt gekoppeld aan beheer en exploitatie.

In 2014 stapte vader Van Meeuwen uit het bedrijf dat ondertussen een snelle groei kent. Petra Van Meeuwen onderlijnt de ambities van het bedrijf. “Een jaarlijkse groei van 15 procent halen we nu en dat zullen we in de toekomst ook doen. Het voordeel dat we hebben tegenover jaren geleden, is dat de eindgebruiker nu meer beseft wat domotica is. Dat was vroeger wat moeilijker om uit te leggen.”

Het bedrijf zal zich in de toekomst ook meer en meer toeleggen op de aanwezigheid op evenementen en beurzen. “Om onze producten nog beter te promoten trekken we naar Trade Shows of bijvoorbeeld ook naar miljonairsbeurzen” aldus Petra Van Meeuwen.