Albert Frère stapt nu ook in Burberry

De voormalige staalbaron Albert Frère zet zijn ommezwaai van zware industrie naar consumenten verder. Via zijn holding GBL, die hij samen beheert met de Canadese familie Desmarais, kocht hij 3 % van het Britse modemerk Burberry. Daarmee zet Frère, en vooral zijn opvolgers, de strategie verder om belangen in de zware industrie om te schakelen naar meer consumenten gerichte markten. Frère kocht recent ook belangrijke participaties in de merken Adidas en Hugo Boss.



Het Britse modehuis Burberry is vooral bekend van zijn bruine ruitjesmotieven. In 2016 haalde het concern een omzet van 2,9 miljard euro. Burberry is succesvol in Europa en het Midden-Oosten, terwijl het in de VS en ook in Azië stilaan stagneert. Burberry werkt momenteel een saneringsprogramma af van 100 miljoen pond per jaar en dit tot 2019. Burberry haalde vorig jaar een operationele winst van 418 miljoen Britse pond. Het merk wordt wereldwijd verkocht in in meer dan 500 winkels, hoofdzakelijk in Azië. Het bekendste iconisch kledingstuk van Burberry is de beige trenchcoat. De nieuwe directeur Christopher Bailey heeft de regenjas echter laten vallen in zijn vernieuwingsoperatie van het merk.