Belgische Mondelez topman Dirk Van De Put opent Indische markt voor Lotus Bakeries en familie Boone

Dirk Van De Put (Foto: Mondelez)

De Amerikaanse voedingsreus Mondelez International gaat in India de speculooskoekjes van Lotus Bakeries produceren en op de markt brengen. Meteen ligt de snelgroeiende Indische markt open voor de Belgische beursgenoteerde speculoosproducent die in handen is van de families Boone en Stevens. De multinational Mondelez wordt sedert 2017 geleid door de nu 64-jarige Belg Dirk Van De Put. Het is Van De Put zelf die de deal met Lotus-CEO Jan Boone voorstelt. De samenwerking tussen beide groepen is opmerkelijk. Het is voor het eerst dat Boone een productielicentie toestaat aan een concurrent. Beide bedrijven gaan ook samenwerken aan co-branded chocolade-innovaties, waarbij de speculoos Biscoff wordt gecombineerd met Cadbury, Milka en andere Mondelez merken in Europa, met de mogelijkheid tot wereldwijde uitbreiding. Het nieuws deed de beurskoers van Lotus meteen met 400 euro stijgen, goed voor een meerwaarde voor de familie Boone van 160 miljoen euro.

Het partnerschap biedt beide bedrijven nieuwe kansen om hun groei in de aantrekkelijke koekjes- en chocoladecategorieën te versnellen, met mogelijkheden om verder uit te breiden naar aanvullende markten en/of segmenten.” aldus een persbericht. Binnen deze samenwerking zal Mondelez zijn uitgebreide distributienetwerk en lokale aanwezigheid benutten om Biscoff koekjes in India te produceren, op de markt te brengen en te verkopen. Met Biscoff kan Mondelez zijn koekjesaanbod uitbreiden naar het premium segment waar veel vraag naar is. Naast het groeien van Biscoff in India, zullen Mondelēz en Lotus Bakeries samenwerken



om co-branded chocoladeproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen in andere regio’s. “Hoewel de ontwikkeling van de specifieke innovaties nog in een vroeg stadium verkeert, is het doel van beide bedrijven om consumenten te verrassen in de chocoladecategorie met nieuwe producten. De eerste co-branded producten worden verwacht begin 2025, met Cadbury en Biscoff in het Verenigd Koninkrijk, en Milka en Biscoff in Europa.” zo klinkt de ambitie.

Mondelez is actief in meer dan 150 landen over de hele wereld. Met een netto omzet van ongeveer 36 miljard dollar in 2023, staat de groep onder meer voor de merken Oreo, Ritz, LU, Clif Bar en Tate’s Bake Shop koekjes en gebakken snacks, evenals Cadbury Dairy Milk, Milka en Toblerone chocolade. Mondelēz International is lid van de Standard and Poor’s 500, de Nasdaq 100 en Dow Jones Sustainability Index. Lotus Bakeries is 36 keer kleiner dan Mondelez. Het heeft 23 verkooporganisaties in Europa, Amerika, Azië en Australië. De Belgische groep realiseerde in 2023 een omzet van 1 miljard euro.

Een samenwerking tussen dergelijke groot en een klein bedrijf vergt veel vertrouwen. Als CEO van Mondelez, de voedingsreus achter Oreo, Lu en Côte d’Or, is Dirk Van de Put een van de weinige Belgen aan de top van een Amerikaanse multinational. De ondernemer studeerde dierengeneeskunde aan de Ugent. Hij startte zijn carrière in de voedingssector via een dierenvoedingsbedrijf van de Mars-groep. Daarna werkte hij voor Coca-Cola, Danone en McCain. Eind 2017 werd hij CEO en bestuursvoorzitter van Mondelez. In 2023 werd hij ook bestuurder bij de biergigant AB InBev. “Wegens de Belgische connectie”, zo vertelde hij over zijn toezegging, na 17 weigeringen op andere vragen om te zetelen als bestuurder van een Belgisch bedrijf. “De Belgische families achter AB InBev hadden graag een Belgische vertegenwoordiger, ook al zit ik er als onafhankelijke. En omdat ik lang in Brazilië heb gewoond en Portugees spreek, denken de Braziliaanse aandeelhouders dat ik een natuurlijke relatie heb met hun thuisland. Wat me ook aantrok: na frieten en chocola heb ik nu ook dat derde Belgische prestigeproduct op mijn palmares.” Het is nu afwachten hoe de relatie met de familie Boone en Lotus zich verder ontwikkelt.