Familie Boone en Stevens (Lotus Bakeries) [6]

Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries.

Vermogen € 4 120 800 000
Gekend als Lotus Bakeries
Activiteit Productie van speculoos, peperkoek, gebakspecialiteiten en Dinosaurus koekjes
Inplanting Lembeke
Tendens Stijgend
Huidige positie 6


De naam Lotus Bakeries doet onmiddellijk aan speculoos denken. Dat is ook de specialiteit van het in 1932 opgerichte bedrijf Lotus van de gebroeders Boone. Corona is gegroeid uit de banketbakkerij van Marcel Stevens en startte in 1937 met de productie van gebak op industriële schaal. Op 1 januari 1974 fusioneerden Corona en Lotus, beiden marktleider in hun specialiteit, tot Corona-Lotus.

Eind 1988 werd 30 procent van de aandelen van Corona-Lotus naar de Brusselse beurs gebracht. Het bedrijf investeert zowel op nationaal als op internationaal vlak, en dit door overnames van bestaande bedrijven, het oprichten van verkoopkantoren en het introduceren van haar producten in nieuwe markten.

Onder het merk Lotus verovert Lotus Bakeries stap voor stap de markt met haar speculoos. Intussen werd de vennootschapsnaam (Corona-Lotus) in lijn gebracht met het eenheidsmerk Lotus, onder de nieuwe vennootschapsnaam Lotus Bakeries. Lotus speculoos is een schoolvoorbeeld van een Vlaams exportproduct. In 2014 realiseerde Lotus Bakeries een omzet van 347,9 miljoen EUR.

Karel Boone profileerde zich als de modelmanager van een familiaal geleid bedrijf met groeiambities. Zijn voorzitterschap van de werkgeversfederatie VBO (1996-1999) leverde hem in 1999 de titel van graaf op. Matthieu Boone volgde in 2006 zijn broer Karel Boone op als CEO van Lotus Bakeries. Ondertussen gaf Mathieu Boone, huidige voorzitter van de Raad van Bestuur, in 2012 de leiding van het bedrijf door aan zijn zoon Jan Boone, die de huidige CEO is. Jan Vander Stichele, schoonzoon van Karel Boone, is Executive Director.

Lotus Bakeries, met hoofdzetel in België, is uitgegroeid tot een internationaal georiënteerde onderneming met productievestigingen in België, Nederland, Frankrijk en Zweden, eigen verkooporganisaties in een 10-tal Europese landen, de Verenigde Staten, Hong Kong, China, Zuid-Korea, Chili en werkt samen met commerciële partners voor de overige landen. Onder de merken Lotus, Peijnenburg en Annas verkoopt het bedrijf meer dan 80 verschillende producten.

In de zomer van 2015 maakt Lotus Bakeries bekend dat zij een strategisch partnership aangaat met Natural Balance Food, de Britse pionier op het gebied van ‘wholefood’ tussendoortjes. NBF is bekend onder de merken Nākd en Trek. Lotus heeft 67% van de aandelen in Natural Balance Foods verworven van externe, niet-actieve investeerders terwijl de oprichters het merendeel van hun aandelen behouden. Beide partners, Lotus en de oprichters, beschouwen de transactie als het bundelen van hun krachten op lange termijn. In het nieuwe partnership is er een duidelijke afspraak dat het DNA van de merken ongewijzigd zal blijven. De prijs die werd betaald vertegenwoordigt ongeveer 1,8 keer de verwachte netto omzet van het boekjaar 2015.

Gedreven door goed bedrijfsnieuws kende de beurskoers van Lotus Bakeries een forse stijging. In augustus 2016 doorbrak de familie Boone-Stevens de drempel van 1 miljard euro vermogen. In 2019 was het aandeel Lotus Bakeries met de prijs van 2.590 per aandeel het duurste individuele aandeel van de Brusselse beurs, duurder dan de Nationale Bank van België. Alsof de belegger meer vertrouwen heeft in speculoos dan in de Nationale Bank. De familie Boone werkte in 2019 haar eerste productie eenheid af in de Verenigde Staten, een zeer belangrijke stap op een doorgaans zeer moeilijke afgeschermde markt. De koers van het aandeel kende daarop niets dan groei om in 2021 de grens van de 4.000 euro te doorbreken. Half 2021 was dat al 5.600 euro geworden om in 2024 bijna 10.000 te zijn nadat bekend werd dat het bedrijf voor het eerst een omzet haalde van meer dan 1 miljard euro.

In 2024 werd dan bekend dat de Amerikaanse voedingsreus Mondelez International in India de speculooskoekjes van Lotus Bakeries gaat produceren en op de markt brengen. Meteen ligt de snelgroeiende Indische markt open voor de Belgische beursgenoteerde speculoosproducent die in handen is van de families Boone en Stevens. De multinational Mondelez wordt sedert 2017 geleid door de nu 64-jarige Belg Dirk Van De Put. Het is Van De Put zelf die de deal met Lotus-CEO Jan Boone voorstelt. De samenwerking tussen beide groepen is opmerkelijk. Het is voor het eerst dat Boone een productielicentie toestaat aan een concurrent. Beide bedrijven gaan ook samenwerken aan co-branded chocolade-innovaties, waarbij de speculoos Biscoff wordt gecombineerd met Cadbury, Milka en andere Mondelez merken in Europa, met de mogelijkheid tot wereldwijde uitbreiding.