Familie Roland D’Ieteren [4]

Pierre D'Ieteren sluit in 1948 het importcontract met de groep Volkswagen

Vermogen € 6 105 531 588
Gekend als D’Ieteren
Activiteit Autodistributie
Inplanting Brussel
Tendens Stijgend
Huidige positie 4


D’Ieteren gaat er prat op dat zijn geschiedenis begint nog vóór de automobiel werd uitgevonden. In 1805 beslist de Nederlandse timmerman Jozef D’Ieteren zich in Brussel te vestigen en er een werkplaats voor paardenkoetsen op te starten. Het werd meteen het logo van de groep.

Na de Eerste Wereldoorlog zorgt Lucien D’Ieteren voor de eerste internationale contracten. De groep start de bouw van carrosserieën voor gekende merken, zoals Minerva en Hispano-Suiza. Wanneer in de VS Henry Ford start met de massaproductie van wagens, beseft D’Ieteren dat de tijd van zwaar metaalwerk voorbij is. Hij schakelt gedeeltelijk over van de productie naar de import van wagens.

Na de Tweede Wereldoorlog bouwt de familie in Vorst een assemblagebedrijf voor Studebakers. Vanaf 1953 worden er in Vorst ook Volkswagen Kevers geassembleerd. Meteen is dat de definitieve start van de groei voor D’Ieteren, dat uitgroeide tot een van de belangrijkste auto-importeurs in België. D’Ieteren wordt momenteel geleid door Roland D’Ieteren die de zesde generatie vertegenwoordigt.

Onder zijn impuls nam de groep in de jaren 1990 autoverhuurder Avis Europe over. Dat werd een financieel zware operatie, die echter succesvol werd afgerond met een Londense beursnotering voor Avis Europe. Later volgde dan de overname van de controle over de autobeglazingsketen Carglass. De diversifiëring naar autoruitenherstelling en -vervanging is een van de meest geslaagde beslissingen van D’Ieteren de jongste decennia. Via de overname van Belron in 1999, het bedrijf achter de merken Carglass en Autoglass, werd D’Ieteren wereldleider in de sector. Belron was de jongste jaren de absolute groeimotor van het bedrijf. Sommige waarnemers zeggen dat D’Ieteren beter al zijn auto-activiteiten zou afstoten om zich te concentreren op het lucratieve Belron. Maar de immer discrete Roland D’Ieteren laat ook nu niet in zijn kaarten kijken.

Gelukkig heeft de topman van D’Ieteren niet alles ingezet op Belron. Want in 2014 daalde, ten gevolge van de economische crisis, de activiteiten van de divisie in Groot-Brittannië met 40 procent. Ook in China werden er een dertigtal servicepunten van Belron gesloten. Dit resulteerde in een winstdaling van meer dan 10 procent tegenover de resultaten van 2013. De verkoop bij D’Ieteren Auto ging ook lichtjes achteruit, daarom is het bedrijf van plan haar distributienetwerk te herschikken.

Belron herstelde echter en bleef centraal staan bij de groep D’Ieteren. In 2017 verkocht D’Ieteren een stuk van Belron aan de investeringsmaatschappij CD&R. Die participatie werd 4 jaar later overgenomen door BlackRock. Met de opbrengt van die verkoop aan CD&R kocht de familie D’Ieteren eerst het Italiaanse schriftjesmerk Moleskine voor 506 miljoen euro. De winstgevendheid van Moleskine blijft echter ontgoochelen. In 2021 kocht D’Ieteren voor 1,2 miljard euro een minderheidsbelang van 40 procent in de verkoper van onderdelen voor vorkliften, bouw- en landbouwmachines TVH Parts.

Roland D’Ieteren overleed in 2020 op 78-jarige leeftijd aan covid. Zijn zoon Nicolas staat nu aan het hoofd van de groep. In 2024 koopt die laatste 16,7 procent van het gelijknamige beursgenoteerde bedrijf over van zijn neef Olivier Périer. De transactie heeft een waarde van 2 miljard euro en wordt mee gefinancierd door een uitzonderlijk dividend van 4 miljard euro dat wordt uitgekeerd door D’Ieteren dochter Belron, de holding boven de groep Carglass. Na de operatie zal Nicolas D’Ieteren 50,3 procent controleren van het familiaal bedrijf. Op termijn verdwijnt Olivier Périer volledig uit het bedrijf.