De Antwerpse FlyingGroup, actief in privé- en zakenluchtvaart, heeft 50 elektrische vliegtuigen VX4 besteld bij de constructeur Vertical Aerospace. Het toestel heeft een actieradius van 160 kilometer, kan 5 passagiers vervoeren en heeft een diameter van 30 meter nodig om verticaal op te stijgen en te landen. Catalogusprijs per stuk: 4,5 miljoen euro. FlyingGroup wil de toestellen gebruiken als luchttaxi in de Benelux en Frankrijk, in en rond belangrijke steden als Amsterdam, Rotterdam, Brussel, Parijs en Antwerpen. Ze moeten de ‘last miles’ invullen van passagiers van privé-vluchten. Vandaar dat hun verticale start zo belangrijk is. FlyingGroup is in handen van Bernard Van Milders. Met een vloot van 45 klassieke toestellen, waarvan er 15 in Antwerpen zijn gestationeerd, en 233 werknemers staat het bedrijf voor een omzet van 110 miljoen euro.
De VX4 toestellen moeten vanaf 2025 in dienst worden genomen. De Britse producent Vertical Aerospace ging in 2016 van start en is intussen genoteerd op Wall Street. Wereldwijd zijn er al contracten afgesloten voor de levering van 1.400 elektrische toestellen, onder meer aan American Airlines en Virgin Atlantic. In Luik heeft het Limburgse privéluchtvaartbedrijf ASL Group twee elektrische vliegtuigen in gebruik maar die worden enkel gebruikt als opleidingstoestellen. FlyingGroup is de eerste in België om elektrische vliegtuigen commercieel in te zetten op grote schaal. Het is meteen ook de eerste commerciële bestelling voor zakenluchtvaart bij Vertical. Beide bedrijven gaan uitzoeken hoe ze het nieuwe toestel kunnen inzetten en eventueel in gedeelde eigendom ook kunnen aanbieden aan potentiële kopers. FlyingGroup zal nagaan hoe het eventueel kan instaan voor het onderhoud van de VX4.
De testvluchten van de VX4 beginnen eerstdaags in Bristol, Engeland. De certificering volgens de Europese normen wordt verwacht tegen 2025. De elektrische toestellen zijn niet enkel duurzaam, ze maken ook veel minder lawaai bij het opstijgen en landen dan een klassieke helikopter. Het toestel haalt een kruissnelheid van 250 kilometer per uur, op te trekken tot maximum 320 kilometer per uur. De oplaadtijd is 20 minuten. De geluidsproductie bedraagt 60 decibel bij opstijgen en landen wat even luid is als een normaal gesprek. En ook, de vluchtprijs van een VX4 zal lager liggen dan die van een klassieke helikopter.