Bij callcenter IPG Contact Solutions, het bedrijf van Christian Dumolin, zijn 96 jobs bedreigd. Volgens de directie komt de sanering er omdat een belangrijk contract met telecomoperator Proximus afloopt. De telecomoperator moet omwille van eigen herstructureringen goedkopere externe callcenters overhevelen naar een lagelonenland. Met het vertrek van CEO Dominique Leroy is Proximis zelf alvast ook nog niet uit woelig vaarwater.
Ontslagnemend CEO van Proximus, Dominique Leroy, legde begin dit een jaar een herstructureringsplan op tafel. Met het plan zouden 1900 werknemers weg moeten, maar anderzijds zouden er ook op termijn 1.250 aanwervingen gebeuren. Sinds januari praat Leroy met de vakbonden, maar er is nog steeds geen akkoord over het sociale luik. Ook zou de hele herstructurering impact hebben op toeleveranciers. Zo stopt het contract met IPG Contact Solutions. IPG is één van de grootste callcenters van het land, met zo’n 1600 werknemers, en werkte al bijna 20 jaar voor Proximus. “Proximus maakt een einde aan het contract. Wij zitten ermee”, klinkt het bij Christian Dumoulin.
Het ontslag van Dominique Leroy middenin een grote herstructureringsoperatie bij de telecomoperator kwam volledig onverwachts en veroorzaakt grote onzekerheid. Zo zakte bij de opening van de handel in Brussel het aandeel bijna 3 procent, goed voor 240 miljoen euro beurswaarde. Leroy vertrekt dit najaar, 1 december 2019, naar het Nederlandse telecombedrijf KPN. Ze benadrukt wel dat ze de gesprekken met de sociale partners tegen dan wil afronden. De vakbonden kunnen er alvast niet om lachen. Aangezien ze vertrekt naar de concurrentie eisen ze dat Leroy onmiddellijk opstapt. En nu blijkt dat de CEO een maand voor haar vertrek een belangrijk pakket ¨Proximus aandelen verkocht. De beurswaakhond FSMA opende alvast een onderzoek ter zake.