MEDIA – Christian Van Thillo zet Stievie centraal in “Vlaamse Netflix”

Eerst heeft Christian Van Thillo de familie De Nolf uitgekocht uit de commerciële radio- en tv groep VTM. Daarna heeft hij die radio- en tv groep operationeel gefuseerd met zijn print redacties van onder meer de kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen. Bedoeling is een breed digitaal nieuwsbedrijf uit te bouwen. Nu wil hij met andere omroepen een “Vlaamse Netflix” op poten zetten die vooral producties “van eigen bodem” aanbiedt. Centraal daarin staat de decodertechnologie van Stievie, een bedrijf uit de Van Thillo groep. Daarmee lijkt Christian Van Thillo de enige Belgische media ondernemer te zijn die de ambitie heeft consequent het hoofd te bieden aan de almachtige Amerikaanse software gestuurde nieuwe digitale media.



De plannen voor een “Vlaamse Netflix” werden bekend gemaakt door Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx, de CEO’s ad interim van het gefuseerde mediabedrijf van Van Thillo. Vorige maand al liet Proximus weten, bij monde van haar CEO Dominique Leroy, aan eenzelfde project te werken. Maar Van Thillo kiest voor zijn Netflix eerder andere televisiezenders dan kabeloperatoren zoals Proximus en Telenet. De relatie tussen Van Thillo en de operatoren is er altijd een geweest van concurrentie. Nu Telenet de commerciële tv-groep SBS (oa. de zenders Vier en Vijf) heeft opgekocht, blijft het afwachten hoe die relatie zich zal ontwikkelen.

In afwachting van een akkoord met andere omroepen blijft VTM sleutelen aan zijn eigen aanbod. Zo vervangt het de gratis versie van Stievie komende winter door het nieuwe platform VTM Go. In Stievie Free kunnen gebruikers de VTM-zenders live bekijken en programma’s van die zenders tot een week na uitzending opvragen. In de betalende versie, die voorlopig blijft bestaan, kunnen ook de concurrerende zenders van de VRT en SBS worden opgevraagd. Met VTM Go gaat Medialaan nog een stap verder: programma’s zullen tot 30 dagen na uitzending bekeken kunnen worden en er komt een grote catalogus van programma’s die Medialaan in zijn portefeuille heeft. Ook bingewatchen wordt mogelijk, iets wat tot nu toe enkel via Netflix kon. Bingewatchen houdt in dat opeenvolgende afleveringen van een serie elkaar automatisch opvolgen op het scherm met een minimale onderbreking. VTM go bevat net zoals Google gepersonaliseerde reclameboodschappen. De Vlaamse Netflix zal reclamevrij zijn maar zal wel een abonnementsprijs hebben. Die schommelt rond de 10 euro per maand.


Download PDF