Cigrang investeert fors in nieuwe schepen

roro vessel cldnDe Luxemburgse rederij CLdN, een onderdeel van de groep Cobelfret van de Antwerpse familie Cigrang, gaat 12 nieuwe schepen in dienst nemen. Momenteel heeft de groep 24 zogenaamde roroschepen in de vaart, dat zijn ferryboten voor vrachtvervoer. Opmerkelijk is dat de nieuwe schepen een stuk groter zijn dan de huidige vloot. Het eerste schip dat in de vaart komt, meet 235 meter, kost 92 miljoen dollar en moet in het derde kwartaal van 2017 te water worden gelaten. Later volgt het zusterschip.



De immer discrete ondernemer Christian Cigrang bevestigt het nieuws aan de krant De Tijd. Meer veel meer dan dat zegt Cigrang niet. Zo laat hij niet in zijn kaarten kijken wanneer de tien kleinere schepen volgen. Het is duidelijk dat de hele investering tegen de 500 miljoen euro moet aanlopen. ‘Het is een ambitieus investeringsplan’, zegt Cigrang aan de krant. ‘Dat klopt. Of de crisis voorbij is? Nee. Die is niet voorbij. Maar we moeten ambitieus blijven.’

De groep Cobelfret is verankerd in het Groot-Hertogdom Luxemburg en maakt geen groepscijfers bekend. Het is duidelijk dat de mondiale scheepvaart in beweging is. Eerder maakte Marc Saverys bekend dat hij de rederij CMB weghaalt van de Brusselse beurs. Zijn zonen die het beleid overnemen, hebben blijkbaar geen behoefte aan een beursnotering. Ook de groep Euronav, in handen van Nicolas Saverys, de broer van Marc, werkt een belangrijk investeringsprogramma af.