Colruyt pompt 62 miljoen euro naar noodlijdende dochters

De familiale distributeur Colruyt zet de kraan open naar drie van haar dochterbedrijven die financieel noodlastig zijn maar waar Colruyt wel gelooft in toekomstige groei. De keten Bio-Planet, distributeur van bio voeding, krijgt 30 miljoen euro verse middelen. Dreambaby, verkoper van babyartikelen, is goed voor 12 miljoen euro terwijl de groep Puur 20 miljoen euro toegewezen krijgt. Puur heeft tot opdracht het concept Cru in de markt te zetten. Cru staat voor de betere winkel die mikt op de kwaliteitsklant. De drie ketens, die alle drie nog een groeiplan moeten afwerken, keken aan tegen een negatief eigen vermogen.



Bio-Planet boekt 4,9 miljoen overgedragen verlies weg. Bij Dreambaby wordt 11 miljoen overgedragen verlies weg geboekt. Puur tenslotte ziet 10 miljoen euro overgedragen verlies van zijn balans verdwijnen. Het is duidelijk dat Colruyt zijn positie van marktleider op de eigen Belgische markt wil handhaven en ook bereid is daar in te investeren. Bio-Planet moet van 25 naar 35 verkooppunten gaan, Dreambaby van 24 naar 35. Puur toont de hoogste verbrandingsgraad. Nog in april vorig jaar werd het kapitaal van Puur al aangesterkt met 10 miljoen euro. Momenteel telt het label Cru drie verkooppunten: in Gent, Wijnegem en Overijse.