In april 2020 verkocht de multinational AB Inbev wereldwijd 32 % minder bier. De groep, met hoofdzetel in Leuven, wordt dubbel hard getroffen door het coronavirus. China, waar de pandemie van start ging, is een belangrijke afzetmarkt van bier. Later volgde de lock down van de horeca in Europa en Noord-Amerika. Tijdens het eerste kwartaal van 2020 namen de totale volumes wereldwijd af met 9,3%, waarbij het volume eigen bieren met 10,5% daalde en het volume niet-bieren een daling van 0,2% kende. Als China buiten beschouwing wordt gelaten, namen de volumes met 3,6% af, ondanks een initiële groei van 1,9% in januari en februari. De gecombineerde opbrengsten van de drie belangrijkste wereldwijde merken Budweiser, Stella Artois en Corona, daalden met 11,0% wereldwijd en met 17,5% buiten hun respectievelijke thuismarkten. AB Inbev vormt de financiële ruggengraat van de Rijkste Belgische families.
Enkel kommer en kwel dus bij de grootste bierproducent ter wereld als gevolg van de covid 19 pandemie die eind januari uitbrak in China. Maar de echte impact daarvan voelde de groep pas goed tegen het einde van het kwartaal. Het totale volume daalde in het eerste kwartaal met 9,3% en met 3,6% als China buiten de cijfers wordt gehouden. De brutowinst daalde met 13 % tot 3,9 miljard dollar. AB Inbev verwacht dat de impact op de resultaten voor het tweede kwartaal veel groter zal zijn dan in het eerste kwartaal. Dat bleek reeds uit de wereldwijde volumes in april 2020, die met ongeveer 32% afnamen, vooral ten gevolge van de sluiting van het horecasegment in de meeste markten.