Corona decimeert winst van Van de Velde en Marie Jo

De beursgenoteerde lingerieproducent Van de Velde, met hoofdzetel in Schellebelle, zag zijn omzet tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met een kwart dalen tot 82 miljoen euro tegenover 112 miljoen in dezelfde periode van 2019. De winkelverkoop van lingerie in de Verenigde Staten daalde met maar liefst 63 %. De groepswinst smolt met 63 % van 13 miljoen in het eerste semester van 2019 tot 5 miljoen nu. In dezelfde periode daalde de cash flow met één derde van 32 naar 22 miljoen euro. Van de Velde produceert en commercialiseert de lingeriemerken Marie Jo, PrimmaDonna en Andres Sarda. Er werken 1.400 mensen bij de groep die in handen is van de familie Van de Velde-Laureys. Die zag haar vermogen doorheen de coronacrisis dalen van 232 naar 157 miljoen euro. Vooruitzichten voor het hele jaar 2020 geeft het bedrijf niet gezien de onzekere corona tijden.



Van de Velde werkt voor haar verkoopsinspanningen samen met 3.600 onafhankelijke lingerieboetieks wereldwijd. Daarnaast beheert het een eigen retailnetwerk met de merken Rigby & Peller en Lincherie. Het bedrijf richt zich voornamelijk op de Europese en Noord-Amerikaanse markt. Het werd dan ook hard getroffen door het stilleggen van de winkelhandel. De uitlevering van de wintercollectie werd daarbij uitgesteld tot eind augustus. Wanneer die beslissing mee in rekening wordt gebracht daalt de omzet van de groep zelfs met bijna 32 % tot 74 miljoen euro.

De winkelverkoop van lingerie Van de Velde daalde met 22 miljoen euro of 23,5%. De daling in de eigen het eigen winkelnetwerk bedroeg zelfs 42% waarvan 32 % in europa en maar liefst 63 % in de verenigde Staten. Omwille van de COVID-19 pandemie waren de winkels gesloten vanaf midden maart. De winkelpunten in Nederland en Duitsland heropenden midden mei. De verkoop kent een gestaag herstel. Winkels in landelijke locaties presteren duidelijk beter dan deze in shoppingcenters en drukke winkelstraten. In de VS en het VK waren de winkelpunten in juni nog dicht. De verkoop van lingerie via digitale kanalen blijft één van de grote uitdagingen waar het bedrijf in het verleden had mee af te rekenen en waar ook nu niet kon worden op terug gevallen.

Van de Velde kan wel terugvallen op een beschikbare kaspositie van 42,9 miljoen euro. Dat zou moeten volstaan om de crisis door te komen. Vooruitzichten voor het hele jaar 2020 geeft de groep niet. Opmerkelijk is wel dat Van de Velde nu een interim dividend uitkeert van 1 euro per aandeel. Dat kost het bedrijf 13 miljoen euro. Over 2019 werd geen dividend uitgekeerd.