CORONA – Marc Coucke ziet omzet SnowWorld wegsmelten

De communicatie van beursgenoteerde bedrijven neemt dezer dagen een gelijklopende vorm aan. De periode voor corona was zeer goed, de periode na corona is onzeker maar het bedrijf staat financieel sterk genoeg om dat te overleven. Zo ook bij de Nederlandse groep SnowWorld, de beursgenoteerde uitbater van overdekte skipistes die onder controle staat van Marc Coucke. De lock down kostte het bedrijf 2 miljoen euro omzet. In het eerste halfjaar, per eind maart 2020, bedroeg die omzet net geen 30 miljoen euro. SnowWorld benadrukt dat het eerste halfjaar staat voor 70 % van de volledige jaarresultaten. En het bedrijf heeft bij de banken nog een kredietbuffer van 10 miljoen euro.



SnowWorld exploiteert zes overdekte skipistes waarvan vijf in Nederland en één in Duitsland. Jaarlijks ontvangt het bedrijf om en bij 3 miljoen gasten die komen skiën maar die ook consumeren in de restaurants bij de pistes. De omzet van SnowWorld steeg in het eerste halfjaar 2019/2020 met 24,3 procent tot 29,6 miljoen euro. Die stijging van de omzet is vooral het gevolg van de verschillende overnames die afgelopen boekjaar werden doorgevoerd. Ook de winkelverkoop was daarbij belangrijk. Aan het begin van het boekjaar maakte SnowWorld de overname bekend van Mount Rucphen. Dit bedrijf exploiteert de winkels in de skicentra in Rucphen en Terneuzen. Samen met de wintersportwinkel in Amsterdam, exploiteert SnowWorld nu drie winkels onder het label Mount.

SnowWorld heeft haar vestigingen, met uitzondering van haar hotel in Landgraaf, op de avond van 15 maart gesloten. De focus van de directie is nu vooral gericht op het zoveel mogelijk beperken van uitgaven. Niet alleen ten aanzien van kosten, maar zeker ook van investeringen. Dit alles om zoveel mogelijk liquiditeiten in de onderneming te houden. De medewerkers van SnowWorld houden zich sinds de sluiting bezig met onderhoud dat normaliter in de zomermaanden, deels ’s nachts, zou worden uitgevoerd.