Corona, Ter Beke en familie Coopman: niet ‘Come a casa’

De coronacrisis is de Oost-Vlaamse familie Coopman en hun beursgenoteerd voedingsbedrijf Ter Beke niet goed bekomen. “Consumenten gingen eerst meer pasta hamsteren om deze daarna zelf te bereiden.”, zo zegt Ter Beke in een persbericht bij de publicatie van de jaarresultaten 2020. Consumenten kochten dus minder bereide maaltijden, precies daar waar Ter Beke sterk staat, onder meer met het lasagne merk ‘Come a casa’. Corona duwde het bedrijf voor het eerst in 20 jaar in de verliescijfers: -2,5 miljoen euro vorig jaar. Desalniettemin behoudt het bedrijf zijn dividend van 4 euro bruto per aandeel. Dat levert de familiale aandeelhouders bruto 4,4 miljoen euro op.



Vooral de eerste jaarhelft van 2020 met de eerste golf van het covid 19 virus woog zwaar door op de jaarresultaten van Ter Beke. De grondstofprijzen stegen, het bedrijf reorganiseerde de Nederlandse vleeswarenactiviteiten en er was het coronavirus. Dat had vooral een impact op de divisie bereide maaltijden, aldus Ter Beke. “In de tweede jaarhelft verbeterden de resultaten aanzienlijk door een verlaging van de kosten als gevolg van de reorganisatie in de eerste jaarhelft, operationele verbeteringen en een normalisering van de voornaamste grondstofprijzen.” aldus het persbericht.

Die tweede jaarhelft kon het jaarbegin niet volledig compenseren. Uiteindelijk kwam de omzet uit op 717,4 miljoen euro, 1,5 procent minder dan in 2019. Het nettoresultaat ging van een winst van 4,4 miljoen euro in 2019 naar een verlies van 2,5 miljoen euro vorig jaar.