Dieter Penninckx zet expansie Brantano ‘on hold’

De ambitie van de kleding- en schoenendistributeur Brantano om 50 nieuwe verkooppunten te openen, wordt voor minstens één jaar in de koelkast gestopt. Dat besliste Dieter Penninckx, de CEO en hoofdaandeelhouder van FNG, het moederbedrijf van Brantano. Het laatste kwartaal van vorig jaar daalde de globale verkoop van textiel in België met 10 %. Dergelijke krimpende markt is geen basis voor fysieke expansie. Penninckx geeft zijn ambitie wel niet op. Hij wil blijven groeien door overnames gekoppeld aan schaalvergroting en optimalisatie van de kosten.



Penninckx en zijn bedrijf FNG kochten Brantano in 2016. Ondertussen werden een groot aantal van de 75 winkels al vernieuwd. Het gamma werd uitgebreid van schoenen naar textiel. 20 winkels werden gesloten omdat de huurprijs niet langer kon worden verantwoord tegenover de omzet. Daartegenover staat dat ook 20 nieuwe winkels werden geopend. Ondertussen zijn er ook vier testwinkels geopend. Twee daarvan zijn Brantano Markets met een groot aanbod, twee andere zijn Brantano Boutiks met duurdere merkkleding. De grote uitrol echter is nu uitgesteld.

De vier testwinkels van Brantano groeiden wel maand na maand. “De omzet steeg zo’n 5 tot 10 procent. Dat is hoopgevend in een krimpende markt, maar toch vinden we het beter om nog even de kat uit de boom te kijken en het concept te verfijnen.” zegt Penninckx in de Tijd. Moederbedrijf FNG kon zijn omzet vorig jaar met 6 % opdrijven tot 511 miljoen euro. Bij Brantano steeg de omzet met 20 % tot 151 miljoen euro. Penninckx kwam de laatste maanden meer in het nieuws als hoofdaandeelhouder van de veelgeplaagde voetbalploeg KV Mechelen dan als distributie ondernemer.