DISTRIBUTIE – Ook Planet Parfum en Di (en AvH) bloeden

De voorbije weken regende het negatieve verhalen uit de distributiesector. Makro, kledingketen JBC, schoenengroep Torfs en kledingketen E5 Mode, allen kijken ze aan tegen bloedrode verliescijfers. De internetverkoop maakt duidelijk slachtoffers. Nu blijkt dat ook de parfumketens Planet Parfum en Di niet aan de crisis ontsnappen. Tijdens het eerste halfjaar kijken beide ketens aan tegen een globaal verlies van 23 miljoen euro. En dat dus voor enkel de eerste zes maanden. Distriplus, de holding die beide groepen controleert, is voor 50 % in handen van Ackermans & van Haaren (AvH). Ook ervaren holdings beheerders blijven dus niet gespaard van de e-commerce crisis.



Distriplus moet afrekenen met de moeilijke marktomstandigheden die momenteel heersen in de Belgische retailsector. Dankzij een hogere gemiddelde omzet per ticket, slaagde Planet Parfum er toch in om met zijn 81 winkels een kleine omzetgroei te realiseren. De 118 Di-winkels daarentegen zagen hun omzet fors teruglopen. Dit resulteerde in slechte halfjaarcijfers. Inclusief bijzondere waardeverminderingen van 16,9 miljoen euro liep het halfjaarverlies op tot 23 miljoen euro tegen nog maar slechts 1,9 miljoen euro verlies in dezelfde periode van 2017. Samen met het management wordt bekeken op welke manier de positie van Di en Planet Parfum kan worden versterkt, zo zegt AvH in haar halfjaar verslag.