DURFKAPITAAL – Bloomon kampt met forse groeipijnen

Bloomon, de internetdistributeur van bloemenboeketten, kende een moeilijk jaar 2017. De jaarrekening werd afgesloten met een negatief resultaat van ruim 9 miljoen euro. Volgens het bedrijf gaat het om groeipijnen van de startup en blijft de ambitie om in 2020 winstgevend te zijn. In datzelfde jaar 2017 haalde Bloomon 23 miljoen durfkapitaal op. Het investeringsfonds Fortino van Duco Sickinghe was lead manager van die operatie. Enkele weken terug werd bekend dat Rabobank een lening van 7,5 miljoen euro heeft toegekend aan het bedrijf.



De cijfers van Bloomon raakten bekend via de website Quotenet in Nederland, de redactie van Quote 500. Tegelijkertijd werd bekend dat het bedrijf 11 van 130 jobs weg saneert. Volgens oprichter Patrick Hurenkamp is er niets aan de hand. “In vier jaar tijd zijn wij van start-up naar scale-up gegroeid. Net zoals bij andere start-ups zijn wij aan onze keukentafel begonnen, waarna wij in een enorme stroomversnelling zijn geraakt en inmiddels onze bloemen rechtstreeks van de kwekers bij onze klanten in meerdere landen bezorgen. We groeien hard en nog steeds met dubbele cijfers. Deze groei is mede mogelijk geweest door het vertrouwen van onze investeerders. De volgende fase voor bloomon is winstgevendheid zodat we ook op eigen kracht verder kunnen bouwen. Dit doen we door binnen de landen waarin we succesvol zijn te blijven groeien en verder te investeren in ons product en de samenwerking met onze kwekers. In januari 2020 zullen we winstgevend zijn.” laat hij in een schriftelijke reactie weten.

Bloomon verkoopt en levert nu bloemboeketten in Nederland, België, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.